تقلید همیشه بد نیست!
زمانی که پا به دنیای کسبوکار میگذاریم، وارد بازی رقابت شدهایم. ما میخواهیم متفاوت باشیم تا مشتریان به سراغ ما بیایند. اما متفاوتبودن الزماً به معنی خلق یک ایده در خلاء نیست. هر بازار رقبایی دارد که میتوانیم از آنها، مدل کسبوکاری تا ارتباط با مشتری را الگو برداری کنیم و گامهای اول کسبوکار خودمان را مطمئنتر برداریم.
بنچمارک مقایسه عملکرد و کارایی محصولات و خدمات شما با رقبای قدرتمند بازار و تلاش برای رسیدن به آنهاست. باتوجهبه اهمیت این موضوع برای کسبوکارها، در این مقاله معنی بنچمارک و مزایای آن را بررسی میکنیم.
در این مقاله با مفهوم بنچمارک و نحوه استفاده از آن در فضای کسبوکار آشنا میشویم. به شما اطمینان میدهیم که مطالعه این مقاله میتواند ایدههای جذابی برای رشد کسبوکار را در اختیارتان قرار دهد و شاید آینده بیزنس شما را تغییر دهد. تا انتها همراه وبسیما باشید.
معنی بنچمارک در لغت چیست؟
بنچمارک (Benchmark) یک کلمه انگلیسی مرکب است که از دو واژه «Bench» به معنی نیمکت و «Mark» به معنی نمره تشکیل میشود. این عبارت در لغت به معنای «استاندارد و مرجعی برای سنجش و مقایسه عملکرد» است. امروزه از Benchmark در دنیای تکنولوژی و علوم رایانه استفادههای متعددی میشود.
این کاربرد این واژه محدود به حوزه فناوری نیست و آشنایی عمیق با این شیوه بازاریابی میتواند ایدههایی جذاب برای مسیر کسبوکار را در اختیار شما قرار دهد.
پیشنهاد میکنیم پیش از ادامه مطلب مقاله «مارکتینگ چیست» را مطالعه کنید. این مقاله شما را با مفهوم بازاریابی به صورت ساده و با مثالهایی واقعی آشنا میکند و میتواند نقطه شروعی برای ورود به دنیای مارکتینگ باشد.
بنچمارکینگ در دنیای بازاریابی؛ راهکاری مهم برای بهبود کسبوکار
بنچمارک در دنیای مارکتینگ بهعنوان فرآیند اندازهگیری و مقایسه عملکرد و کارایی محصولات، خدمات و فرآیندها با محصولات و فرآیندهای رقبای قدرتمند و بهاصطلاح رهبران بازار شناخته میشود.
مقایسه کسبوکار شما با رقبا بینش لازم را برای بهبود عملکرد و پشتسر گذاشتن این رقیبان در اختیارتان میگذارد. در بنچمارکینگ شرکتها رقبای قدرتمند خود را پیدا میکنند و با مقایسه منطقی خود با آنها، دلیل موفقیتشان را مییابند.
Benchmarking تقلید کردن از دیگران نیست؛ بلکه روشی نوآورانه برای بهبود کسبوکار محسوب میشود. درواقع، هدف از این فرآیند آن است که شما نیز روزی با تدوین یک استراتژی بازاریابی مناسب، به یک رقیب سرسخت برای سایر کسبوکارها تبدیل شوید.
البته برای استفاده درست از بنچمارکتینگ، صرفاً دیدن کسبوکارهای موفق کافی نیست. شما باید درک درستی از مخاطبان و مزیت رقابتی خود داشته باشید تا بتوانید با استفاده از بنچمارکتینگ در دنیای کسبوکار دیده شوید.
استودیوی وبسیما کسبوکارهای گوناگون کشور را در راه تهیه و تدوین استراتژیهای بازاریابی و تبلیغات کمک میکند. ما میتوانیم به شما کمک کنیم تا استراتژی متفاوتی را برای حضور در فضای وب طراحی و اجرا کنید.
برای آشنایی بیشتر با خدمات طراحی استراتژی مارکتینگ به سبک وبسیما میتوانید به صفحه «استراتژی بازاریابی» مراجعه کنید. در این صفحه با سبک کاری وبسیما و تجربیات ما در طراحی استراتژی بازاریابی آشنا میشوید.
آشنایی با فواید و مزایای بنچمارک برای کسبوکارها
اکنون که فهمیدیم بنچمارک چیست، بهتر است با مزایای متعدد آن نیز آشنا شویم. کسبوکارها میتوانند محصولات، خدمات و عملیات خود را با رقبا مقایسه کنند و همواره خودشان را محک بزنند. با آنالیز نقاط قوت و ضعف رقیبان و یافتن مسیر موفقیت آنها، میتوان به اصلاح فرآیندهای سازمان پرداخت. بهطورکلی، فواید بنچمارکینگ برای کسبوکارها عبارتاند از:
-
- تحلیل رقابتی: با شناسایی بخشهایی از کسبوکار که قصد بهبودشان را دارید و مقایسه عملکرد خود در آن بخشها با رقبا، میتوانید اوضاع را بهبود ببخشید و نسبت به رقیبان برتری استراتژیک داشته باشید.
- نظارت بر عملکرد: بنچمارکینگ شامل بررسی روندهای فعلی و پیشبینی روندهای آینده بسته به اهداف شماست. نظارت مستمر و دائم بر عملکرد یکی از ویژگیهای ذاتی بنچمارک است.
- پیشرفت مداوم: علاوهبر نظارت، بهبود مستمر یکی از ویژگیهای اساسی بنچمارک محسوب میشود. بهبود اوضاع در بنچمارکینگ یک فرآیند مستمر است و در طول زمان اتفاق میافتد.
- برنامهریزی و هدفگذاری: بنچمارک اهداف و معیارهایی جدید و البته دردسترس برای بهبود عملکرد ایجاد میکند.
- شناسایی مزایای رقابتی کسبوکار: بنچمارک نشان میدهد که شرکت شما هماکنون چه جایگاهی در بازار دارد. این فرآیند باعث شناسایی نقاط قوت و ضعف مجموعه شما میشود.
- درک بهتر و دقیق نیاز مشتریان: بهطورکلی بنچمارک به شناخت دقیق و کامل رقبا میانجامد و شما میتوانید با شناسایی نقاط قوت و ضعف این رقیبان مسیری کاربردی را برای تبدیل شدن به یک رهبر در بازار ترسیم کنید.
همه این مزایا باعث شده که بسیاری از تازهواردان به یک صنعت با استفاده از استراتژی بنچمارک حضوری متفاوت و قدرتمند در فضای کسبوکار خودشان داشته باشند. دقت داشته باشید که بنچمارکتینگ الزماً در طراحی محصول یا مدل کسبوکار مورد استفاده قرار نمیگیرد. در استراتژیهای فروش، برندینگ و حتی طراحی سایت هم میتوان هوشمندانه از بنچمارکتینگ استفاده کرد.
بنچمارک در طراحی سایت و سئو چه فایدهای دارد؟
از بنچمارک میتوان در طراحی سایت و سئو (بهینهسازی برای موتورهای جستوجو) نیز استفاده کرد. بدین معنا که برای راهاندازی سایت، تهیه محتوای مناسب و آغاز فعالیت در دنیای وب، ابتدا بهترین کیساستادیهای صنعت خود را بررسی کرده و از آنها الگوبرداری کنید. البته این بهمعنای تقلید در سئو و تولید محتوا از رقبا نیست؛ بلکه باید کمی نوآوری و خلاقیت را چاشنی کار خود قرار دهید تا یک گام از رقیبانتان جلوتر باشید.
اجازه دهید استفاده از بنچمارک در سئو را با یک مثال بررسی کنیم. فرض کنیم که یک سایت فروشگاهی عطر و ادکلن قصد حضور موفق در فضای آنلاین و استفاده از پتانسیل سئو را دارد.
در ابتدای کار میتوان با بررسی تمامی سایتهای موفقی که هماکنون در بازار حضور دارند از نحوه ساختار محتوا، نامگذاری محصولات و حتی تصاویر استفاده کرد.
از طرفی بنچمارکتینگ این فرصت را در اختیار این فروشگاه عطر و ادکلن میگذارد که بتواند با شناخت ضعفهای رقبا یا فرصتهای دیده نشده، استراتژی متفاوت و کاملتری برای موفقیت در سئو طراحی کند.
پیشنهاد میکنیم برای آشنایی دقیقتر با مفهوم سئو، در فرصتی مناسب صفحه «سئو سایت» را در سایت آژانس خلاقیت وبسیما مطالعه کنید. این صفحه تنها یک مقاله نیست، بلکه تجربه 10 ساله وبسیما از کار بر روی پروژههای مختلف سئو است و قطعاً میتواند دیدی متفاوت نسبت به بهینهسازی برای موتورهای جستجو را در اختیار شما قرار دهد.
در طراحی سایت هم میتوان از بنچمارکتینگ به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. دیدن سایتهای رقبا، بررسی رفتار کاربران در صفحات وب و طراحی بهترین مسیر برای سفر کاربر در سایت بر اساس اطلاعات مشتریان میتواند شما را در شروع یک کسبوکار آنلاین یاری کرده و سکوی پرشی برای ساختن یک وبسایت موفق باشد.
آژانس خلاقیت وبسیما با استفاده از همین رویکرد در طراحی سایت به کسبوکارهای آنلاین کمک میکند حضوری متفاوت در فضای وب را تجربه کننند.
شما میتوانید از طریق صفحه «نمونه کار طراحی سایت»، سایتهای شرکتی، فروشگاهی و استارتآپی طراحیشده توسط تیم وبسیما را مشاهده کنید. مشاهده این نمونهکارها میتواند اولین تجربه شما در استفاده از استراتژی بنچمارک برای کسبوکارتان باشد.
مراحل تدوین یک برنامه بنچمارک چیست؟
بهطورکلی، فرآیند تدوین برنامه بنچمارک شامل 5 مرحله زیر است که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد:
1. برنامهریزی و تدوین لیست اقدامات؛ مهمترین مرحله Benchmarking
گستردگی دامنه مطالعه، پروژه را محکوم به شکست میکند! بنابراین در ابتدا باید لیست کاملی از بخشهایی را که قصد دارید به روش Benchmark تحلیل شوند، تهیه کنید. در مرحله اول باید با برنامهریزی مناسب، همه ملاحظات مانند نیروی انسانی، منابع، بودجه، ریسک پروژه و سایر موارد را در نظر بگیرید.
هر چه بهتر آماده شوید، مطالعه شما کارآمدتر خواهد بود. در این راه، استفاده از مشاوران مجرب وبسیما میتواند شما را در زمانی اندک و با کمترین هزینه به نتایج دلخواه برساند.
تیم بازاریابی دیجیتال وبسیما با سابقه بیش از ده سال تحلیل دادهمحور کسبوکارهای مختلف، بهترین راهنمای در زمینه تحلیل بازار و فرآیند بنچمارک خواهد بود.
2. تحقیقات میدانی و جمعآوری اطلاعات؛ رقبای خود را بهطور کامل تحلیل کنید
مرحله دوم از فرآیند بنچمارکینگ، تحقیقات و جمعآوری دادهها و اطلاعات است. در این مرحله باید رقبای خود را بهخوبی تحلیل کنید و نقاط قوت و ضعف آنها را بیابید. هرچقدر دادهها و اطلاعات بهدست آمده از تحقیقات میدانی بیشتر و کاملتر باشد، نتایج بهتری پس از پایان پروژه خواهید گرفت.
3. تجزیه و تحلیل دادهها؛ کاستیهای خود را نسبت به رقبا بیابید
پس از جمعآوری اطلاعات، باید به تحلیل آنها بپردازید و کاستیهای خود را نسبت به رقبا در بازار بیابید. داشتن ذهنی باز در این مرحله اهمیت فراوانی دارد تا شما بتوانید اطلاعات را بهصورت عینی تجزیه و تحلیل کنید. پس از پایان این مرحله، باید یک گزارش از نتایج آماده شود.
4. اقدام برای بهبود؛ تغییرات را اعمال کنید
تجزیه و تحلیل دادهها فقط زمانی ارزشمند است که شما بتوانید تغییرات را در شرکت خود اعمال کنید؛ بنابراین مطمئن شوید که برنامه بهبود توسط همه دپارتمانهای کسبوکارتان پذیرفته شده باشند. در این مرحله، فرآیند تغییر و بهبود انجام میشود.
5. نظارت؛ تنها راه شناخت اثربخشی پروژه
هیچ برنامهای بدون نظارت بر عملکرد و نتایج برای تعیین میزان موفقیت پروژه کامل نمیشود. نظارت تنها راه شناخت اثربخشی تغییرات است. مانیتورینگ بسته به نتایج موردانتظار میتواند در یک دوره زمانی کوتاه یا بلندمدت انجام شود.
چطور بفهمیم Benchmark بهدرستی انجام شده است؟
انتخاب برنامه بنچمارک مناسب و انجام صحیح آن، موفقیت پروژه را تضمین میکند. البته این موضوع به اولویتهای کسبوکارتان نیز بستگی دارد. اگر اولویت شرکت شما ارائه محصولات با کیفیت است، باید نیاز بازار را ارزیابی کنید.
برای مثال، شاید رقیبتان یک محصول مشابه را ارزانتر از شما بهفروش میرساند. اما اگر هدف نهایی شما کسب رضایت و وفاداری مشتریان است، باید زمان و هزینه خود را برای یافتن ایرادات پشتیبانی، خدمات یا طراحی سایت و بهبود تجربه کاربری صرف کنید.
فرآیند بنچمارکینگ را از همین حالا آغاز کنید!
در این مقاله بهطور کامل بررسی کردیم که بنچمارک چیست، چه مزایایی دارد و چگونه انجام میشود. اکنون که با اهمیت بنچمارکینگ در دنیای بازاریابی و مدیریت کسبوکار آشنا شدید، وقت آن رسیده است که تصمیم بگیرید!
برای انجام بنچمارکینگ هیچگاه دیر نیست؛ با انجام این فرآیند میتوانید در زمانی اندک به رقیب سرسخت کسبوکارهای دیگر بازار تبدیل شوید.
طراحی یک استراتژی درست بنچمارک در فضای کسبوکار کار راحتی نیست و نیاز به زمان، دادهکاوی، ارزیابی، تحلیل، اجرا و بازخورد دارد. در پایان مقاله از شما دعوت میکنیم سوالات و تجربیات خود درباره بنچمارکتینگ را با ما در میان بگذارید. حالا نوبت شماست!