آموزش اولیه برای تحویل سایت

تولید محتوای اصولی چگونه است؟

قوانین تولید محتوا

در ابتدای کار بیایید چند قانون تولید محتوا را با هم مرور کنیم. اول این‌که قرار نیست شما با تولید محتوا از همان روز اول شروع به کسب درآمد و نتیجه گرفتن کنید.

قانون ۱: سعی کنید از مسیر لذت ببرید.

بعد از کمی تولید محتوا با این‌که ورودی خوبی نداشتیم اما تصمیم گرفتیم باز هم کار را ادامه دهیم تا ببینیم چه خواهد شد. راستش را بخواهید اگر بخواهم بهترین روش برای ناامید نشدن از تولید محتوا را بگویم، باید گفت تولید محتوا مثل یک مسافرت است. نباید فقط به فکر مقصد باشید. بلکه باید از مسیر لذت ببرید. اگر بخواهید با هر کلمه نوشتن، به این فکر کنید که چرا من ورودی گوگل ندارم؟! هیچ‌وقت به هیچ نتیجه‌ای نخواهید رسید.

قانون ۲: رقبا هم روزی از صفر شروع کردند.

دوم این‌که قرار نیست همان روز اول کسب‌و‌کار رتبه ۱ حوزه کاری خود باشید. از رقبا هم نترسید. وقتی شروع به‌کار کردیم، رقبایی داشتیم که چندین سال سابقه فعالیت داشتند. اما من همیشه به این امید بودم که روزی ما هم مثل این رقبا خواهم بود. همیشه به اولین روز رقیب فکر می‌کردم. طبیعتا او هم روز اولی داشته. پس اصلا به رقبا فکر نکنید. رقبا دشمن شما نیستند. بلکه چراغ راهی هستند برای شما. اشتباهات آن‌ها را تکرار نکنید و از کارهای خوب آن‌ها الگوبرداری کنید. اصلا کار اشتباهی نیست!

این طرز فکر را ادامه دادیم تا جایی که به رتبه اول وب‌سایت‌های وردپرسی در ایران دست پیدا کرد.

قانون ۳: دست بر ندارید. اگر اصولی محتوا تولید کنید موفق خواهید شد.

این قانون مکمل قانون اول است. از کار خود دست نکشید. اگر اصولی و طبق روش‌هایی که در این مقاله به شما می‌آموزیم شروع به تولید محتوا کنید، هیچ‌وقت ناامید نخواهید شد. در عوض اگر بخواهید ۱ محتوا امروز، ۲ محتوا هفته دیگر و یک نصف محتوا (😂) یک ماه دیگر تولید کنید، هیچ‌وقت موفق نخواهید شد. بلکه زمان خود را صرف کار بیهوده‌ای کرده‌اید.

قانون ۴: تولید محتوا را دوست ندارید؟ کسب‌و‌کار اینترنتی را فراموش کنید.

تولید محتوا کار همیشگی شماست. حتی اگر یک تیم تولید محتوای حرفه‌ای داشته باشید، باز هم باید بررسی و نظارت بر تولید محتوا را ادامه دهید.

قانون ۵: همه نیکویی کن اگر بِخرَدی

قرار نیست چیزهایی را برای خود نگه دارید و به کاربر نگویید. بسیاری از ما همیشه سعی می‌کنیم چیزهایی را در دل خود نگه داریم و به هیچ‌کس آموزش ندهیم. اما دنیای کسب‌و‌کار امروز بسیار تفاوت دارد. اگر شما دانش را ارائه نکنید مطمئن باشید رقیب شما ارائه خواهد کرد و به کاربر همه چیز را توضیح می‌دهد. آنوقت رقیب است که دانش را منتقل کرده و این دانش از آن رقیب خواهد بود. به قول فردوسی که می‌گوید: همه نیکویی کن اگر بِخرَدی

اگر می‌خواهید خرد به خرج دهید و یک مرجع واقعی باشید. همه چیز را بگویید. البته واقعا بدانید که دارید درباره چه چیزی حرف می‌زنید! بعضی از مدرس‌ها نمی‌دانند چه می‌گویند. فقط می‌گویند!

قانون ۶: زرد بازی و شو‌آف را کنار بگذارید!

چیزی که این روز‌ها در اینستاگرام و یا صفحه اول بسیاری از وب‌سایت‌ها زیاد می‌بینیم. قرار نیست با نشان دادن ماشین و خانه خود در اینستاگرام و وب‌سایت، خود را فرد موفقی نشان دهید. از کجا معلوم که این ماشین و خانه اجاره‌ای نیست؟! تقریبا دوره این کارها به پایان رسیده. هر چند با این‌کار بسیاری از کاربران تازه‌کار را به سمت خود جذب خواهید کرد. اما بالاخره روزی کاربر متوجه خواهد شد که این شوآف‌ها فقط برای مدت زمان کمی سودآور بوده.

 

مهم نیست شما چقدر از کار خود کسب درآمد کرده‌اید. درست است من برای خریدن خانه یا ماشین خودم شب و روزهای زیادی تلاش کرده‌ام. اما به احتمال زیاد اتفاقات بسیار کوچک هم نقشی در این موفقیت داشته‌اند. همکاران و دوستان بسیار خوبی که من جذب کردم و شاید شما چنین افرادی را به راحتی پیدا نکنید. مشاور املاکی که توانست معامله بسیار خوبی برای من پیدا کند و فرد فروشنده‌ای که بسیار محترم بود. طبق قانون جذب اگر شما فرد مثبتی باشید به احتمال زیاد افراد مثبتی را به سمت خود جذب خواهید کرد. اما بیایید کمی‌هم اتفاقات خوب را در قضیه دخیل کنیم.

پس بیایید ذهنیت خود را تغییر دهیم. قرار نیست اگر شما آموزش طراحی سایت ارائه می‌کنید و از طریق فروش آموزش طراحی سایت یک خانه گران‌قیمت خریده‌اید، طراحان سایتی که می‌خواهند از شما آموزش تهیه کنند هم دقیقا چنین خانه‌ای داشته باشند.

از قضیه اصلی خارج شدیم. قوانین تولید محتوا را چندین بار مرور کنید. به آن‌ها پایبند باشید. ممکن است به زودی به کسب درآمد نرسید اما قول می‌دهدم به یک درآمد پایدار خواهید رسید.

روش‌های تولید محتوا

برای تولید محتوا هم مثل هر کار دیگری نیاز به دانش کاملی درباره روش‌های انجام کار خواهید داشت. روش‌های تولید محتوا بسیار متفاوت هستند و شما می‌توانید هر کدام از آن‌ها را به‌صورت جداگانه یا تلفیقی استفاده کنید.

بیایید روش‌های مختلف تولید محتوا، نحوه انجام آن‌ها و مزایا و معایب هر‌کدام را بررسی کنیم. ببینیم از چه روش‌هایی می‌توانیم با Content Marketing یا بازاریابی محتوایی مشتریان جدید جذب کنیم.

روش اول: تولید محتوای متنی

در روش تولید محتوای متنی می‌توانید با ارائه متون و تصاویر جذاب به مخاطب، محصول و خدمات خود را به دیگران ارائه کنید. متنی که در حال خواندن آن هستید نوعی محتوای متنی است که به واسطه خواندن آن مطالب و اطلاعات مورد نیاز دریافت می‌کنید. معمولا در تولید محتوای متنی برای درک بهتر مفهوم محتوا، در کنار محتوا از تصاویر نیز استفاده می‌شود.

نمونه‌ای از تولید محتوای متنی
نمونه‌ای از تولید محتوای متنی

معمولا در تولید محتوای متنی برای وب‌سایت، در هر صفحه حدود ۵۰۰ کلمه تا ۲۰۰۰ کلمه استفاده می‌شود. طول مقاله محدودیتی ندارد و گاها برای ساخت یک مگاپست یا پست طولانی، از ۲۰۰۰۰ کلمه نیز استفاده می‌شود.

محتوای متنی در کپشن یا توضیحات پست شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام نیز استفاده می‌شود که از چند جمله تا چند پاراگراف را شامل خواهد شد.

مزایای تولید محتوای متنی:

  • تاثیر بسیار زیاد در سئوی سایت شما
  • عدم نیاز به ابزار خاص برای شروع تولید محتوا

معایب تولید محتوای متنی:

  • نیاز به صرف وقت زیاد برای تولید محتوای با کیفیت
  • دانش گرافیک برای تولید محتوای تصویری
  • نیاز به دانش سئو برای نتیجه گرفتن از گوگل

روش دوم: تولید محتوای صوتی (پادکست)

در روش دوم از تولید محتوای صوتی یا پادکست‌های صوتی استفاده می‌کنیم. ساخت پادکست یکی از راحت‌ترین روش‌های ممکن برای تولید محتواست. اگر بخواهید یک متن ۱۰۰۰ کلمه‌ای درباره وردپرس بنویسید تقریبا نیاز است ۲ ساعت وقت مفید بگذارید. اما برای تبدیل همین متن به پادکست، کافیست نیم ساعت وقت صرف کنید.

تولید محتوای صوتی یا پادکست

مزایای تولید محتوای صوتی:

  • تولید محتوا در سریع‌ترین زمان ممکن
  • قابلیت تبدیل صوت به متن با ابزار آنلاین
  • امکان اجرای محتوا روی پخش صوت خودرو یا موبایل توسط کاربر
  • بهبود توانایی‌های گفتاری شما

معایب تولید محتوای صوتی:

  • نیاز به ابزار حرفه‌ای یا تقریبا حرفه‌ای
  • نیاز به محیط آکوستیک برای ضبط با کیفیت

برای تولید پادکست برخلاف محتوای متنی نیاز به ابزار حرفه‌ای یا نیمه حرفه‌ای خواهیم داشت. این ابزار را در جلسات بعدی به شما معرفی خواهیم کرد.

سوم: روش‌های تولید محتوای ویدئویی

محتوای ویدیویی امروزه با رشد سریع اینستاگرام و یوتیوب در ایران به بهترین نوع تولید محتوا تبدیل شده. حالا می‌توانیم به واسطه تولید محتوای ویدیویی پیام خود را سریع‌تر به گوش مخاطب برسانیم.

شما می‌توانید به ۳ روش مختلف اقدام به تولید محتوای ویدیویی کنید.

روش اول: تولید محتوای ویدیویی با پرده سبز

کاری که بسیاری از تولید کنندگان محتوا انجام می‌دهدند. یک پرده سبز کروماکی همراه با یک یا چند نور ثابت می‌تواند به شما کمک کند تا پس‌زمینه ویدیوهای خود را به هر شکلی که می‌خواهید تغییر دهید! روشی جالب که پس از گذشت ۲ دهه در صنعت سینما هنوز هم استفاده می‌شود.

مزایای تولید محتوا با پرده سبز:

  • عدم نیاز به محیط مناسب برای ضبط
  • تولید محتوای کاملا حرفه‌ای

معایب تولید محتوا با پرده سبز:

  • نیاز به ابزار حرفه‌ای با قیمت تقریبا بالا
  • نیاز به دانش کار با نرم‌افزار تدوین Adobe Premiere
  • صرف زمان زیاد برای ویرایش و تدوین ویدیو

حالا تولید کنندگان محتوای ویدیویی یا به قول دوستان بلاگرها (که البته بلاگر عبارت اشتباهی برای تولید محتوای ویدیویی است. چرا که بلاگر به معنای فردی است که وبلاگ‌نویسی می‌کند. تولید کنندگان ویدیو ولاگر هستند.) با استفاده از همین تکنیک، ویدیوهای بسیار جالبی می‌سازند.

روش دوم: تولید محتوای ویدیویی در محیط

در این روش که بسیار ساده و بدون انجام کمترین تغییرات در محیط انجام می‌شود، فرد مدرس در یک محیط باز یا بسته اقدام به ضبط ویدیو خواهد کرد. ابزار لازم برای ضبط ویدیو در این روش، چند نور ثابت یا متحرک و یک دوربین با کیفیت می‌باشد.

در روش تولید محتوای ویدیویی در محیط، کافیست یک مکان مناسب را انتخاب کنید و با شروع ضبط، محتوای مورد نظر را ارائه کنید. تدوین و خروجی گرفتن فیلم نهایی بسیار ساده خواهد بود. در بیشتر مواقع فقط کافیست یک فیلم آغازین یا تیزر به ویدیو اضافه کرده و آن‌را منتشر کنید. به همین راحتی 🙂

مزایای تولید محتوای ویدیویی در محیط:

  • عدم نیاز به ویرایش و تدوین زیاد
  • عدم نیاز به ابزار بسیار حرفه‌ای و گران قیمت (با یک موبایل بسیار ساده Full HD می‌توانید اقدام به ضبط کنید.)
  • ضبط در سریعترین زمان ممکن
  • افزایش توانایی شما در فن بیان مطالب

معایب تولید محتوای ویدیویی در محیط:

  • مشکل خاصی ندارد. 🙂

روش سوم: ضبط فیلم از صفحه نمایش

در روش سوم تولید محتوای ویدیویی، باید از صفحه نمایش فیلم بگیریم. ضبط فیلم بسیار ساده است. شما می‌توانید با نرم‌افزارهایی مثل کمتازیا شروع به ضبط صفحه نمایش کامپیوتر خود کنید.

از آن‌جا که این روش برای موبایل هم بسیار متداول شده، نسخه ۱۳ iOS و نسخه ۱۱ اندروید در تمامی دستگاه‌ها از ضبط صفحه نمایش پشتیبانی می‌کنند.

پس همین الان می‌توانید با صفحه نمایش کامپیوتر یا موبایل خود، اقدام به ضبط فیلم آموزشی از صفحه نمایش کنید.

در این روش می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهایی مثل پاور پوینت، ارائه‌های خود را به‌صورت اسلایدی نیز نمایش دهید.

یک راه‌کار دیگری که برای ضبط فیلم از صفحه نمایش می‌توانید استفاده کنید روش PenPaper است. در این روش با استفاده از ابزارها حرفه‌ای (یا غیر حرفه‌ای)، متن مورد نظر خود را روی صفحه نمایش می‌نویسیم. اگر مدرس رشته‌های مهندسی یا ریاضی هستید، می‌توانید از این روش برای ضبط فیلم‌های آموزشی استفاده کنید.

مزایای ضبط فیلم از صفحه نمایش:

  • تولید محتوا در سریع‌ترین زمان ممکن
  • انتقال کامل تجربه در آموزش

معایب ضبط فیلم از صفحه نمایش:

  • مناسب فقط برای موارد آموزشی
  • عدم معرفی کامل برند شخصی یا سازمانی شما به کاربر

آموزش تولید محتوا متنی

طبیعی است که برای تولید محتوای متنی باید با قوانین نگارش و ویراست متن آشنا شوید. اما علاوه‌بر این قوانین، ابزارهای مختلفی هستند که برای تولید محتوای متنی به کمک شما می‌آیند. در این جلسه این ابزار‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

طول محتوای مقالات چقدر باشد

اگر می‌خواهید با استفاده از تولید محتوای متنی ورودی از گوگل دریافت کنید، باید طول محتوای خود را افزایش دهید. بسیاری از مقالات موجود در اینترنت بیشتر از ۲۰۰ کلمه طول ندارند. این طول برای یک محتوای مناسب بسیار کم است. شما باید روی طول محتوای خود بیشتر و بیشتر کار کنید. شکی نیست که افزایش طول محتوا باعث افزایش رتبه صفحه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل خواهد شد.

اما طول محتوا همه‌چیز نیست!

تولید محتوای متنی یکی از بهترین روش‌های جذب ورودی گوگل است. وقتی ما شروع به کارکردیم، سایت‌های زیادی بودند که در زمینه وردپرس تولید محتوای متنی انجام می‌دادند. اما وقتی وارد این وب‌سایت‌ها می‌شدیم تا یک مقاله را مطالعه کنیم، هیچ اثری از یک متن مطلوب دیده نمی‌شد. معمولا متن‌های نوشته شده در این وب‌سایت‌ها فقط برای افزایش طول مطلب و جذب ورودی بیشتر از گوگل بود. بگذریم از سایت‌هایی که فقط از کلمات کلیدی مناسب برای جذب ورودی گوگل استفاده می‌کردند.

طول محتوا همه‌چیز نیست. طبق الگوریتم‌های جدید گوگل، اگر کاربری عبارتی را در گوگل جستجو کند و وارد صفحه‌ای از سایت شما شود، سپس مجدد به صفحه نتایج جستجو برگردد یا همان عبارت را مجدد در گوگل جستجو کند، گوگل به این نتیجه می‌رسد که این صفحه از سایت شما برای کاربر مناسب نبوده. طبیعی هم است! اگر مناسب بود که کاربر دوباره در گوگل جستجو نمی‌کرد!

کیفیت محتوا بسیار ارزشمند‌تر از طول محتواست. سعی کنید محتوای با کیفیت تولید کنید. محتوایی که با مطالعه سرتیتر‌های آن بتوان به جواب کلی رسید.

ابزارهای نگارش متن

اما در این جلسه چند مورد از ابزار بسیار مهم برای تولید محتوای متنی را به شما معرفی خواهم کرد.

تبدیل صوت به متن فارسی

وب‌سایت‌‌ها و نرم‌افزارهای بسیار زیادی برای تبدیل صوت به متن فارسی و انگلیسی در اینترنت وجود دارند. اما دانستن این‌که کدام ابزار بهتر کار می‌کند، مستلزم تست تمام این ابزارها توسط شماست. ما طی این چند‌سال وقت و هزینه زیادی برای تست و بررسی این ابزار‌ها صرف کرده‌ایم. بدون شک می‌توانیم از بین تمام ابزارهای موجود ۲ ابزار بسیار خوب را به شما معرفی کنیم.

برای تبدیل صوت به متن به زبان انگلیسی می‌توانید از سرویس‌های موجود روی ویندوز و MacOS استفاده کنید. این سرویس‌ها بدون مشکل صدای شما را به متن تبدیل خواهند کرد.

اما برای تبدیل صوت به متن به زبان فارسی می‌توانید از ابزار iotype.com استفاده کنید. این وب‌سایت ایرانی که با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی ایجاد شده است، توانایی تبدیل صوت شما به متن فارسی را دارد.

تبدیل صوت به متن فارسی
تبدیل صوت به متن فارسی

ابزار دیگری که به‌صورت رایگان می‌توانید از آن استفاده کنید، Google Keyboard است. این نرم‌افزار روی موبایل‌های اندروید و iOS نصب می‌شود و توانایی ضبط صدای شما و تبدیل آن به متن فارسی را دارد. هر دو ابزار مشکلات ناچیزی دارند اما استفاده روزمره شما از هر کدام از این ابزارها باعث پیشرفت روز‌به‌روز آن‌ها خواهد شد.

تبدیل دست نوشته به متن انگلیسی

اگر نوشتن شما هم مثل من نسبت به تایپ‌تان سریع‌تر است، می‌توانید از ابزار تبدیل دست‌نوشته به متن استفاده کنید. البته این ابزار فقط برای زبان انگلیسی کاربرد دارد و در حال حاضر جایگزین خاصی برای زبان فارسی وجود ندارد. اگر از تبلت‌های اپل با سیستم‌عامل iOS 14 استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از قلم‌های اپل متن دست نوشته خود را تبدیل به متن انگلیسی کنید. این ابزار در حال حاضر از چند زبان پشتیبانی می‌کند ولی متاسفانه زبان فارسی هنوز به لیست زبان‌های قابل پشتیبانی آن اضافه نشده است.

در صورتی که مایل هستید متن دست‌نوشته خود را به متن انگلیسی تبدیل کنید و قصد خرید ابزارهای تقریبا گران‌قیمت اپل را ندارید، می‌توانید از قلم‌های Vacuum استفاده کنید. همچنین با استفاده از نرم‌افزار Pen to print می‌توانید متن نوشته شده روی کاغذ را تبدیل به متن انگلیسی کنید.

تصحیح نگارش محتوای متنی فارسی و انگلیسی

ویراست لایو ابزاری است که به وسیله آن می‌توانید متن نگارش شده خود را تصحیح و ویراست کنید. با این ابزار می‌توانید مشکلات نگارشی و املایی خود را پیدا کرده و آن را با استفاده از پیشنهادات ویرایشی اصلاح کنید. عجیب است که این ابزار به‌صورت رایگان در اختیار ما قرار گرفته. اما اگر هزینه چند صد هزار تومانی ماهیانه داشت، باز هم استفاده از آن به‌صرفه بود.

تصحیح نگارش محتوای متنی
تصحیح نگارش محتوای متنی

البته ویراست لایو مشکلاتی نیز دارد. مثلا عبارت وردپرس را به صورت ورد پرس اصلاح می‌کند که عبارتی اشتباه است و خون وردپرس کارها را به جوش می‌آورد. 🙂 اما هیچ ابزاری بدون عیب و ایراد نیست. طبیعتا باید از این ابزارها استفاده کنیم، سعی کنیم آن‌ها را بهبود دهیم و در نهایت زندگی زیباتری با استفاده از ابزار‌های کاربردی داشته باشیم.

اگر می‌خواهید نگارش متون انگلیسی را تصحیح کنید، ابزار Grammarly بهترین ابزار برای انجام این کار است. البته نسخه رایگان آن امکانات کمی در اختیار ما قرار می‌دهد. اما با توجه به این‌که ما در ایران از امکانات دانشگاهی مناسبی برای یادگیری زبان انگلیسی برخوردار نیستیم، این ابزار می‌تواند برای اصلاح مشکلات نگارشی ما در زبان انگلیسی بسیار مفید باشد.

آموزش تولید محتوا صوتی (پادکست)

یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای تولید محتوا، ساخت پادکست است. شما با کمترین امکانات می‌توانید یک پادکست درست کنید و آن را در اختیار کاربران قرار دهید. برای ساخت یک پادکست، کافی است رکوردر یا تلفن‌ همراه خود را بردارید و شروع به ضبط کردن صدا کنید. پادکست بهترین انتخاب برای افرادی است که امکانات کافی مثل نور یا محیط مناسب برای ضبط ویدیو را ندارند. این افراد به سادگی می‌توانند صدای خود را ضبط کنند و در صورت لزوم آن را روی اسلایدها یا تصاویر مورد نظر قرار دهند و یک محتوای تصویری با‌کیفیت تولید کنند.

پادکست‌ها علاوه‌بر اینکه به سادگی تولید می‌شوند و نیاز به امکانات کمی دارند، کاربران نیز به راحتی و در هر زمان مثل رانندگی یا پیاده‌روی می‌توانند از آنها استفاده کنند. بسیاری از تولیدکنندگان محتوا خودشان را با پادکست معرفی می‌کنند و تمام محتوای خود را به صورت پادکست در اختیار کاربر قرار می‌دهدند.

تولید محتوای صوتی با بهترین کیفیت ممکن

در وضعیت کنونی ایران مهم ترین مسئله برای ضبط یک پادکست، هزینه‌ای است که، شما برای خرید ابزار و وسایل مورد نیاز صرف می‌کنید. در این شرایط با توجه به قیمت بسیار بالای دلار، برای داشتن یک ضبط کننده خوب شما باید بودجه چند میلیون تومانی داشته باشید. لازم به ذکر است که اگر شما فکر می‌کنید فقط با داشتن یک میکروفون استودیویی باکیفیت و گران قیمت می‌توانید محتوا تولید کنید و بدون آن نمی‌توان محتوای صوتی تولید کرد، سخت در اشتباه هستید. شما برای ضبط یک پادکست باکیفیت، به فن بیان خوب و ایده مناسب و جذاب برای مخاطبانتان نیاز دارید.

هدف از مطرح کردن این موضوع، این بود که شما حتی اگر توانایی خرید یک تلفن همراه آخرین مدل یا یک میکروفون استودیویی گران قیمت را ندارید. می‌توانید با آنچه در دسترس شما است مثل یک تلفن همراه معمولی، شروع به ضبط کنید. طبیعتاً زمانی که به درآمد مناسب رسیدید، برای برخورداری از کیفیت بالاتر می‌توانید یک میکروفون یا یک ریکوردر بهتر تهیه کنید.

فن بیان بهتر!

با شروع کار، علاوه بر اینکه مخاطبین خود را جذب خواهید کرد، به مرور زمان تجربه شما بیشتر می‌شود. فن بیان شما بهتر خواهد شد و صدای رساتر و بهتری خواهید داشت و به نسبت، محتوای تولید شده باکیفیت‌تر خواهد بود. این تمرین و تلاش برای بهتر شدن است که به کیفیت کار شما کمک می‌کند.

شما درحال حاضر می‌توانید با تلفن همراه خود شروع به ضبط پادکست کنید و آن را منتشر کنید. شاید صدای ضبط شده کیفیت جالب یا خوبی را دارا نباشد، اما خواهید دید که اگر کمی هم کیفیت پایین باشد، اتفاق خاصی نمی‌افتد.

ابزارهای مناسب برای تولید محتوای صوتی

اولین ابزاری که شما می‌توانید با استفاده از آن کار خود را شروع کنید، موبایل تان است. فرقی نمی‌کند که موبایل شما چه نوع موبایلی است؛ اما طبیعتاً هرچه جدیدتر و بروزتر باشد کیفیت کار شما بالاتر خواهد بود. پس از موبایل، زمانی که شما تصمیم گرفتید برای کار خود هزینه کنید و کیفیت محتوای خود را بالا ببرید، می‌توانید از میکروفون‌های یقه‌ای استفاده کنید. پیشنهاد ما این است که از خریدن میکروفون‌های ارزان قیمت چینی که از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند، خودداری کنید.

در میان میکروفون‌های یقه‌ای موجود در بازار، میکروفون‌های Boya کیفیت خوب و مناسبی دارند. شما با هزینه‌ای حدود پانصد هزار تومان می‌توانید یکی از آن‌ها را تهیه کنید. این میکروفون‌ها دارای خروجی AUX هستند و به راحتی به موبایل، دوربین یا لپ‌تاپ متصل می‌شوند. اگر تصمیم دارید بیشتر از این‌ها هزینه کنید، میکروفون‌های یقه‌ای Sennheiser از کیفیت صدای بالاتری برخوردارند و قیمت بالای ده میلیون تومان دارند.

میکروفون یقه‌ای بویا M1
میکروفون یقه‌ای بویا M1

در مرحله بعد اگر بخواهید صدای خود را به صورت مجزا و بدون استفاده از دوربین فیلم برداری یا موبایل ضبط کنید، می‌توانید از ریکوردرها استفاده کنید. با ریکوردرها به سادگی می‌توانید شروع به ضبط صدا کنید و پس از اتمام کار با استفاده از خروجی usb به راحتی فایل را به لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود انتقال دهید و از آن استفاده کنید.

ضبط کننده صدا سونی UX560F
ضبط کننده صدا سونی UX560F

میکروفون کنون وردپرس Beyerdynamic مدل FOX است. که یکی از بهترین میکروفون‌های موجود در بازار است و برای ضبط نیمه حرفه‌ای استفاده می‌شود.

beyerdynamic
میکروفون استودیویی Beyerdynamic FOX

حذف نویز صدا

یکی از مهم‌ترین موضوع‌ها در تولید محتوای صوتی، نویزگیری صدا است. که حتی اگر شما با بهترین میکروفون‌های موجود در بازار هم صدای خود را ضبط کنید، باز هم مقدار اندکی از صدای محیط در آن شنیده می‌شود. برای حذف نویز محیط می‌توانید از نرم‌افزارهای نویزگیری مانند camtasia،adobe audition  یا audacity استفاده کنید.

ساخت محیط آکوستیک

برای ساخت محیط مناسبِ ضبط صدا می‌توانید از فوم‌های آکوستیک استفاده کنید. این فوم‌ها نوعی فوم ابری هستند که روی دیوار یا سقف اتاق نصب می‌شوند و از اکو شدن صدا جلوگیری می‌کنند. این فوم‌ها قیمت بالایی ندارند و تقریبا هزینه هر متر از آنها حدود پنجاه هزار تومان می‌شود و نهایتاً دومتر از آنها برای هر دیوار کافی است.

امیدواریم پس از مطالعه این مقاله اولین پادکست خود را منتشر کنید و متوجه شوید که هیچ کس شما را بخاطر کیفیت صدای پایین بازخواست نخواهد کرد. هرچند که امروزه میکروفون موبایل‌های معمولی هم، کیفیت خوبی دارند. شما با شروع به کار ایرادات خود را متوجه می‌شوید و به مرور زمان، فن بیان قوی‌تری پیدا خواهید کرد.

آموزش ضبط ویدیو با پرده سبز

در این بخش قصد داریم به شما آموزش دهیم که چطور می‌توانید یک تولید محتوای ویدئویی باکیفیت با استفاده از پرده سبز ضبط کنید. در کل تولید محتوای ویدئویی بسیار مهم است. چرا که یک محتوای ویدئویی تاثیر بیشتری نسبت به محتوای متنی و صوتی برروی مخاطبان خواهد گذاشت. پرده سبز یک ابزار مناسب برای تولید محتوای ویدئویی است که می‌تواند کیفیت کار را تا چند برابر افزایش دهد. تا پایان این مقاله با همراه باشید.

پرده سبز یا کروماکی چیست

در واقع ما زمانی از پرده سبز استفاده می‌کنیم که قصد داشته باشیم پس‌زمینه ویدئو یا تصاویر خود را حذف کنیم و یک تصویر یا ویدئو را به جای پرده سبز قرار دهیم. با انجام این کار، مطمئن باشید کیفیت و زیبایی ویدئو شما چند برابر خواهد شد. همچنین کاربران نیز ارتباط بهتری با ویدئوی شما برقرار خواهند کرد. ممکن است شما به جای پرده سبز، مشاهده کرده باشید که از پرده آبی نیز برای حذف پس‌زمینه تصاویر و ویدئوها استفاده می‌شود. در واقع پرده آبی زمانی کاربرد داشت که دوربین‌‌ها آنالوگ بودند. اما در حال حاضر که اکثر دوربین‌ها دیجیتالی هستند، استفاده از پرده آبی در حال حاضر کار اشتباهی است.

دوربین‌های دیجیتالی رنگ سبز را بهتر از هر رنگ دیگری تشخیص می‌دهدند. به همین دلیل است که از رنگ سبز برای حذف پس‌زمینه تصاویر و ویدئوها استفاده می‌کنیم. پرده‌های رنگ آبی هم در بازار وجود دارند که برای دوربین‌های آنالوگ قدیمی مناسب بودند. به دلیل اینکه دوربین‌های آنالوگ رنگ آبی را از هر رنگ دیگری بهتر تشخیص می‌دادند.

ابزارهای مورد نیاز کروماکی

قطعا برای انجام هرکاری نیاز به ابزارهای مناسب دارید. تا بتوانید به بهترین شکل و روش ممکن آن را انجام دهید. ممکن است به این فکر کنید که برای استفاده از پرده سبز، به ابزار دیگری جز پرده سبز یا کروماکی نیاز نیست. در ادامه ما ابزارهای مناسب را به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید با بهترین کیفیت کار خود را ارائه دهید.

فوم آکوستیک

فوم آکوستیک یا عایق صوتی تاثیر بسیار زیادی در کیفیت صدای شما دارد. در واقع فوم‌های آکوستیک باعث می‌شوند که صدای شما پس از برخورد به دیوار اتاق برنگردد و تا حد زیادی جلوی اکو شدن صدای شما را می‌گیرد. حتی اگر از گران قیمت‌ترین میکروفن‌های موجود در بازار هم استفاده کنید نمی‌توانید جلوی اکو شدن صدای خود را بگیرید، بنابراین استفاده از فوم‌ تاثیر زیادی در ضبط صدا دارد. فوم‌های آکوستیک نمونه‌های مختلفی از جمله: فوم تخم مرغی، فوم لوله‌ای، فوم هرمی و…. دارند که با قیمت‌های مختلف می‌توانید آن‌ها را از بازار تهیه و استفاده کنید.

گیمبال

گیمبال
گیمبال

گیمبال، یک ابزار بسیار مناسب برای فیلمبرداری و عکس‌برداری است. اگر از سه پایه برای فیلمبرداری استفاده نمی‌کنید یا هنگام فیلمبرداری حرکت می‌کنید، استفاده از گیمبال به افزایش کیفیت کار شما کمک می‌کند. در واقع استفاده از گیمبال باعث می‌شود که لرزش دستان شما به کمترین میزان ممکن برسد و یک کیفیت تصویر خیلی بهتر داشته باشید. گیمبال‌ها با استفاده از حسگرهای ژیروسکوپ موبایل، زاویه 90 درجه را تنظیم می‌کنندکه باعث می‌شود سر دوربین بالا یا پایین نباشد. پس با استفاده از یک گیمبال می‌توانید کیفیت ویدئو و فریم آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

سافت باکس

در بین ابزارهایی که تاکنون معرفی کردیم، می‎توان گفت سافت باکس مهم‌ترین ابزار است. در واقع یک ابزار بسیار مناسب برای نورپردازی که می‌توانید از آن استفاده کنید سافت باکس است. نکته بسیار مهم در نورپردازی این است که پشت سر شما یا روی صورت شما سایه‌ای نباشد. اگر سایه زیادی پشت سر شما باشد باعث می‌شود که نتوانیم به خوبی پرده سبز را حذف کنیم.

میکروفن یقه‌ای

برای تولید محتوای ویدئویی با پرده سبز یا کروماکی، انتخاب یک میکروفن مناسب بسیار حائز اهمیت است. برخی از تولیدکنندگان محتوا با استفاده از میکروفن موبایل یا میکروفن‎‌های استادیویی این کار را انجام می‌دهدند که مناسب نیست. پیشنهاد ما استفاده از میکروفن‌های یقه‌ای است. این‌گونه می‌توانید با استفاده از گیره‌ای که دارد آن را به لباس خود متصل کنید و سپس شروع به صحبت کردن کنید. به این نکته توجه داشته باشید که اگر از میکروفن موبایل یا میکروفن استادیویی برای این کار استفاده کنید. به دلیل فاصله زیاد شما تا موبایل یا میکروفن، باعث می‌شود کیفیت صدا بسیار کم و ضعیف شود.

نرم‌افزار حذف پرده سبز

پس از تهیه ابزار مناسب برای مجهز کردن محیط فیلمبرداری، باید یک نرم‌افزار مناسب نیز برای ویرایش، تدوین و حذف پرده سبز استفاده کنید. نرم‌افزارهای قدرتمند زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال نرم‌افزارهای Camtasia و Adobe Premiere می‌توانند انتخاب مناسبی برای این کار باشند. البته کیفیت ویدئو ضبط شده هم در انتخاب نرم‌افزار تاثیر زیادی دارد. شما باید با توجه به کیفیت نورپردازی و پرده سبز نرم‌افزار مورد نظر خود را انتخاب و استفاده کنید. ما برای ویدئوهایی که کیفیت پرده سبز و نورپردازی پایینی دارند پیشنهاد می‌کنیم که از نرم‌افزار Adobe Premiere استفاده کنید. همچنین برای ویدئوهایی که کیفیت نورپردازی و پرده سبز خوبی دارند، پیشنهاد می‌کنیم از نرم‌افزار Camtasia استفاده کنید. اگر هم قصد دارید با موبایل این کار را انجام دهید، استفاده از نرم‌افزار KineMaster می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

ضبط ویدیو با روش کروماکی

همان‌طور که متوجه شدید، ابزارهای متنوع و زیادی برای تولید محتوای ویدئویی با پرده سبز یا کروماکی وجود دارد. اما این امکان وجود ندارد که ما بتوانیم تمام ابزارهای موجود برای این کار را به صورت کامل و نکته به نکته در این مقاله توضیح دهیم.ما در این دوره تمام نکاتی را که شما باید برای تولید محتوای ویدئویی، صوتی و متنی رعایت کنید به صورت کاملا عملی توضیح داده‌ایم. همچنین تمام ابزارهایی را که طی چند سال اخیر خریداری و استفاده کردیم. به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید با توجه به کار خود بهترین ابزار را انتخاب و استفاده کنید.

آموزش تولید محتوا گرافیکی

زمانی که به‌عنوان یک کاربر، سایت یا حتی یک صفحه اینستاگرامی را باز می‌کنید. مسلماً اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند تصاویر و شکل ظاهری آن صفحه است. امروزه بسیاری از افراد زمان زیادی از وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. که همواره به دنبال محتوای مفید و کاربردی هستند. عدة زیادی هم از همین روش به‌سادگی کسب درآمد می‌کنند. این‌گونه شما عکس‌های زیباتر و محتوای جذاب‌تری را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهید. که همین امر موجب می‌شود روزبه‌روز کاربران بیشتری داشته باشید.

فتوشاپ یک نرم‌افزار گرافیکی از شرکت adobe است. Adobe photoshop یک نرم‌افزار کامل و گسترده برای ویرایش و تولید عکس است که به شما این امکان را می‌دهد که هرگونه ویرایش از جمله روتوش، بازسازی، کاهش حجم، افزایش کیفیت، برش، تغییر رنگ و اضافه‌کردن متن به تصویر را انجام دهید. فرقی ندارد که شما یک گرافیک کار هستید یا یک عکاس یا حتی فردی که شغل شما ربطی به تصاویر ندارد. با توجه به اهمیت و پررنگ بودن فضای مجازی برای مردم در حال حاضر، این نرم‌افزار پرکاربرد را حتماً به شما پیشنهاد می‌کنیم. شما می‌توانید با استفاده از این نرم‌افزار هر نوع تصویر و محتوای گرافیکی از عکس‌های شخصی تا پوستر و یا حتی طرح روی لباس را طراحی یا ویرایش کنید.

ویژگی‌های نرم‌افزار فتوشاپ

فتوشاپ ویژگی‌ها متنوع و بسیار کاربردی دارد که چند مورد از آن‌ها را برای شما نام می‌بریم. با استفاده از Photoshop می‌توانید انواع طراحی‌های پوستر، کارت ویزیت، لوگو و ادیت عکس را انجام دهید. با این روش حتی می‌توانید یک درآمد مناسب داشته باشید. یا اگر دوست دارید عکس‌های بهتر و متفاوت‌تری نسبت به عکس‌های معمولی داشته باشید.

شما با فتوشاپ به‌راحتی می‌توانید لایه‌های یک تصویر را از هم جدا کنید.

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی روی یک یا چند عکس هم‌زمان کار می‌کنید، بعضی عکس‌ها با زمینه سیاه یا سفید مشاهده می‌شوند. این اتفاق به‌خاطر وجود پیکسل‌های سیاه و سفید در لبه‌ها است که با ابزارهای فتوشاپ به‌سادگی می‌توان از دست آنها خلاص شد.

گاهی اوقات لکه‌های لباس یا هر نوع خراش و نقاط اضافی در تصویر شما را ناراحت می‌کند. نرم‌افزار فتوشاپ این امکان را به شما می‌دهد که با استفاده از ابزار Blure در فتوشاپ، به‌راحتی و تنها با چند کلیک، خواهید دید که دیگر اثری از لکه یا خراش باقی نمانده است.

اگر تاکنون توجه کرده باشید متوجه شده‌اید که دیگر کسی نقاشی یا طراحی را با دست انجام نمی‌دهد. برای مثال یک مهندس معمار دیگر نیاز به صدها مدل خودکار یا هزاران مدل مقوا ندارد. او تنها با یک کامپیوتر و چند نرم‌افزار همه کارهای خود را چه به‌صورت سه‌بعدی چه به‌صورت تک‌بعدی ارائه می‌دهد. یکی از کاربردی‌ترین و رایج‌ترین این نرم‌افزارها، فتوشاپ است که برای ایجاد انواع طراحی‌ها و نقاشی‌های دیجیتالی استفاده می‌شود.

کاربردهای فتوشاپ

فتوشاپ برای طراحان سایت نیز کاربرد دارد. این دسته افراد می‌توانند با استفاده از امکانات گسترده این نرم‌افزار قالب مورد نظر برای سایت خود را بدون حتی یک خط کدنویسی طراحی کنند. این کار به نسبت نیاز به مهارت خیلی خاص یا پیچیده‌ای ندارد. شما می‌توانید در کمترین زمان و البته به ساده‌ترین روش ممکن قالب مورد پسند خود را طراحی کنید.

اگر فکر می‌کنید در فتوشاپ تنها می‌توانید عکس‌ها را ویرایش کنید یا فقط یک قالب سایت طراحی کنید سخت در اشتباه هستید. شما با فتوشاپ علاوه بر انواع تصاویر، می‌تواند ویدئوهای مختلف را نیز تاحدی ویرایش کنید و به‌سادگی GIF بسازید.

گاهی وقت‌ها عکس‌هایی هستند که آنها را خیلی دوست دارید اما چشم شما قرمز افتاده است. نرم‌افزار فتوشاپ به‌سادگی این مشکل را برای شما رفع می‌کند و تصاویری زیبا به شما تحویل می‎‌دهد.

علاوه بر همه این کاربردها و محاسنی که این برنامه دارد. حجم زیادی از هارد شما را اشغال نمی‌کند(نسخه 2021 این برنامه کمتر از 3 گیگ هارد شما را اشغال می‌کند). البته گاهاً باعث می‌شود سرعت ویندوز شما کاهش پیدا کند. که این اتفاق با توجه گستردگی این نرم‌افزار امری طبیعی تلقی می‌شود. اصولاً افرادی که به طور مداوم از فتوشاپ استفاده می‌کنند از سخت‌افزارهای قدرمتند و پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند.

اما اگر شما سخت‌افزار قوی و پیشرفته مورد نیاز را ندارید اصلاً نگران نباشید شما به راحتی می‌توانید کار خود را با نسخه portable یا همان نسخه کم‌حجم فتوشاپ انجام دهید.

آموزش فتوشاپ برای تولید محتوا

با توجه به این‌که نرم‌افزار فتوشاپ یک برنامه بسیار حرفه‌ای و گسترده است. یادگیری کامل و صددرصدی آن زمان زیادی می‌گیرد. پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا مشخص کنید که برای چه کاری می‌خواهید از فتوشاپ استفاده کنید. چرا که نیازی به یادگیری همه قسمت‌های این نرم‌افزار ندارید. مثلاً اگر می‌خواهید عکس‌های خود را ادیت کنید. تنها با یادگیری بخش کمی از ابزارهای فتوشاپ به‌سادگی می‌توانید این کار را انجام دهید. یا اگر می‌خواهید با فتوشاپ پوستر، لوگو یا کارت ویزیت طراحی کنید بخش دیگری از فتوشاپ را باید یاد بگیرید. به‌طورکلی برای اینکه بتوانید به‌خوبی از این برنامه استفاده کنید. نیاز است پس از آموزش صحیح، وقت بگذارید و با ابزارهای آن کار کنید و تجربه به دست آورید.

روش‌های متنوعی برای شروع به کار و یادگیری این نرم‌افزار وجود دارد. از کلاس‌های حضوری و آنلاین گرفته تا دوره‌های آموزشی متنوع که تعداد آن‌ها هم کم نیست. این بستگی به شما دارد که کدام نوع آموزش را انتخاب کنید. مطمئنن هرچه بیشتر وقت بگذارید و تمرین بیشتری داشته باشید روند یادگیری شما سریع‌تر می‌شود. همچنین روزبه‌روز حرفه‌ای‌تر خواهید شد. به این توجه داشته باشید که برای یادگیری درست و کاربردی، شما به یک برنامه مرتب روزانه یا هفتگی نیاز دارید. فاصله انداختن و بی‌نظم بودن علاوه بر اینکه باعث می‌شود علاقه و حوصله شما از بین برود. کیفیت یادگیری را هم کاهش می‌دهد. چرا که اگر به طور پیوسته کار نکنید؛ ممکن است مباحت قبلی را نیز فراموش کنید.

ضبط فیلم از صفحه نمایش

یکی دیگر از روش‌های جدید و کاربردی تولید محتوا، ضبط از صفحه‌نمایش است. نرم‌افزارهای زیادی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانیم شروع به ضبط از صفحه‌نمایش کنیم، اما اینکه از چه نرم‌افزاری استفاده کنیم، در کیفیت کار ما بسیار تأثیر خواهد داشت. در ادامه این مقاله به شما نکات کلیدی و مهم را در تولید محتوا از صفحه‌نمایش آموزش خواهیم داد. همچنین با کاربردهای مختلف تولید محتوا از صفحه‌نمایش آشنا خواهیم شد.

برای تولید محتوا از صفحه‌نمایش، فقط به یک لپ‌تاپ نیاز دارید تا بتوانید شروع به ضبط کنید. معمولاً اکثر لپ‌تاپ‌های جدید میکروفن مناسبی برای ضبط صدا دارند و نیازی به صرف هزینه‌ی زیاد برای خرید میکروفن ندارید. اما با این حال اگر قصد دارید کیفیت صدای بسیار بهتری داشته باشید، می‌توانید میکروفن‌های استودیویی تهیه و استفاده کنید. البته خرید یک میکروفن استودیویی چندین میلیون تومان برای شما هزینه خواهد داشت. پیشنهاد ما استفاده از میکروفن موبایل است. اکثر موبایل‌های جدید که وارد بازار شده‌اند از میکروفن‌های خوبی برخوردار هستند که شما را از خرید میکروفن‌های چند میلیون تومانی بی‌نیاز می‌کنند.

در کل اگر شما یک لپ‌تاپ در اختیار داشته باشید. ضبط ویدئو از صفحه‌نمایش یکی از راحت‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های تولید محتوا است که می‌توانید آن را انجام دهید. برای مثال در تولید محتوا با پرده سبز یا کروماکی، شما باید هزینه زیادی بابت ابزار و امکانات مثل پرده سبز و کیت نورپردازی کنید. همچنین نحوه ایستادن، فیلم‌برداری و حرکت دست‌های شما در تولید محتوا با پرده سبز بسیار اهمیت دارد. این در حالی است که در تولید محتوا از صفحه‌نمایش، شما هیچ‌یک از این هزینه‌ها و مشکلات را نخواهید داشت.

نرم افزار Camtasia

نرم‌افزاری که ما برای ضبط ویدئو از صفحه‌نمایش به شما پیشنهاد می‌کنیم Camtasia است. این نرم‌افزار محصولی از شرکت Techsmith است که ضبط ویدئو از صفحه‌نمایش را برای ما آسان می‌کند. پس از نصب نرم‌افزار کافی است فقط روی دکمه New Recording کلیک کنید تا ضبط از صفحه‌نمایش شروع شود. دلیل استفاده از این نرم‌افزار، قابلیت‌های سفارشی‌سازی زیادی است که در اختیار ما قرار می‌دهد. در واقع نرم‌افزار Camtasia یک نرم‌افزار تدوین و ضبط از صفحه‌نمایش است. یعنی شما به راحتی می‌توانید ویدئوهای ضبط شده خود را با استفاده از این نرم‌افزار تدوین کنید و خروجی بگیرید.

محیط نرم‌افزار Camtasia

نرم‌افزار Camtasia در مقایسه با سایر نرم‌‌افزارهای ضبط ویدئو از صفحه‌نمایش بسیار قدرتمندتر و کاربردی‌تر است. برای مثال اکثر نرم‌افزارهای ضبط ویدئو از صفحه‌نمایش، قابلیت تدوین و ویرایش ویدئو را ندارند. اما نرم‌افزار Camtasia امکان ویرایش و تدوین ویدئو را در اختیار شما قرار می‌دهد. در واقع با این ویژگی، شما را از نرم‌افزارهای تدوین بی‌نیاز می‌کند و تمام ویرایش‌ها و تدوین‌های لازم را با استفاده از همین نرم‌افزار می‌توانید اعمال کنید.

محیط این نرم‌افزار از سه قسمت Tools, Canvas, Timeline تشکیل شده است. قسمت Tools شامل ابزارها و افکت‌هایی است که شما می‎توانید از آن‌ها برای ویرایش تصویر و صدای ویدئو استفاده کنید. در قسمت Canvas ویدئو ضبط شده را مشاهده می‌کنید. همچنین در قسمت Timeline که اصلی‌ترین قسمت نرم‌افزار Camtasia است می‌توانید سرعت و زمان ویدئو خود را مشاهده کنید. در این قسمت دستگیره‌هایی وجود دارد که به راحتی با استفاده از آن‌ها می‌توانید قسمتی از ویدئو ضبط شده را انتخاب کنید و تغییرات لازم را روی آن انجام دهید.

ویژگی‌ها و ابزارهای Camtasia

نرم‌افزار Camtasia جدا از اینکه امکان ویرایش ویدئو را به شما می‌دهد. امکان ویرایش صدا، قرار دادن صدا روی ویدئو ضبط شده و افکت گذاشتن روی صدا را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از قسمت ابزارها (سمت چپ نرم‌افزار) می‌توانید متن و جلوه‌های ویژه نیز به ویدئو خود اضافه کنید. همچنین در قسمت Media می‌توانید فایل‌های ویدئویی، تصویری و صوتی را که در نرم‌افزار بارگذاری کرده‌اید را مشاهده و مدیریت کنید.

با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید به فرمت دلخواه خود، خروجی بگیرید و از آن استفاده کنید. اگر علاقه‌مند به یادگیری اصولی تولید محتوا ویدئویی از صفحه‌نمایش هستید. در این دوره به‌صورت عملی کار با این نرم‌افزار را به شما آموزش خواهیم داد و به نکات کاربردی اشاره خواهیم کرد که باعث می‌شود کیفیت کار شما افزایش پیدا کند.

کاربرد ضبط از صفحه نمایش

تولید محتوا از صفحه‌نمایش، کاربردهای زیادی از جمله ضبط ویدئوهای آموزشی دارد. برای مثال اگر شما یک دبیر یا استاد دانشگاه هستید. به راحتی می‌توانید مطالب خود را با استفاده از نرم‌افزارهای ارائه مطلب مثل Microsoft PowerPoint آماده کنید. سپس از روی آن شروع به تدریس کنید و با نرم‌افزارهایی مثل Camtasia تدریس خود را ضبط کنید. یا اگر در زمینه‌های طراحی وب و برنامه‌نویسی فعالیت می‌کنید و قصد دارید دوره‌های آموزشی پرکنید. بدون شک باید تولید محتوا از صفحه‌نمایش را به خوبی بلد باشید. تا بتوانید مطالب خود را با کیفیت بسیار خوب به مخاطبانتان انتقال دهید.

در حال حاضر با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کلاس‌های حضوری، ضبط ویدئو از صفحه‌نمایش با استقبال زیادی همراه شده است. چرا که این روش بسیار آسان و کم‌هزینه است. در این مقاله تا جایی که امکان داشت سعی کردیم شما را با تولید محتوا از صفحه‌نمایش آشنا کنیم.

ضبط ویدیو با دوربین از محیط

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهدند به‌جای خواندن مطالب طولانی و خسته‌کننده که درک آنها نیز نسبتاً سخت است. ویدئوهای مرتبط با آن بخش را ببینند. در واقع درک حس و حالی که یک ویدئو به ما منتقل می‌کند. بسیار ساده‌تر و عمیق‌تر از یک محتوای متنی است. حتی اگر شما به دنبال راهی برای کسب درآمد هستید می‌توانید توانایی‌ها و مهارت‌های خود را در مجموعه‌ای از ویدئوها آموزش دهید و آن‌ها را به فروش برسانید. با توجه به اینکه شما برای داشتن یک محتوای مفید و باکیفیت نیازمند به داشتن اطلاعات کافی برای چگونگی ساخت یک ویدئوی خوب هستید. پیشنهاد می‌شود به نکاتی که در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد، توجه کنید.

باتوجه به اینکه روزبه‌روز کیفیت و توانایی دوربین تلفن‌های همراه بیشتر می‌شود. لازم نیست حتماً برای ضبط ویدئو یک دوربین فیلم‌برداری حرفه‌ای و گران‌قیمت داشته باشید. به‌سادگی با تلفن همراه خود نیز می‌توانید ویدئوی مورد نظرتان را ضبط کنید. برای ضبط یک ویدئوی خوب بهتر است تا آنجا که می‌توانیم دوربین را ثابت نگه‌داریم. اگر فردی را به‌عنوان فیلم‌بردار انتخاب کرده‌اید توجه داشته باشید که با دو دست دوربین را نگه دارد تا لرزش و حرکت دست کمتر شود. پیشنهاد می‌شود از سه‌پایه یا یک سطح ثابت برای این کار استفاده کرد. تا نگرانی برای این موضوع وجود نداشته باشد.

در فیلم‌برداری همیشه به‌غیراز زمان‌هایی که می‌خواهید یک ویدئوی غیر رسمی و صمیمی در فضای مجازی منتشر کنید. از دوربین پشت استفاده کنید چرا که هرچقدر هم که شما دوربین جلوی با کیفیتی در اختیار داشته باشید باز هم دوربین پشت وضوح بهتری دارد و برای این کار مناسب‌تر است. شاید کمی برایتان بیان این نکته تکراری به نظر برسد اما با توجه به استفاده مکرر از دوربین‌های سلفی در هر شرایطی، لازم دانستیم تا این نکته را برای شما بازگو کنیم.

همیشه برای فیلم‌برداری دوربین را افقی بگیرید. چرا که حالت عمودی برای هر نوع صفحه نمایش به‌خصوص صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر مثل لپ‌تاپ‌ها یا تلویزیون‌ها مناسب نیست. همچنین در هنگام پخش، کیفیت مطلوب و مورد نیاز را به ما نمی‌دهد. یکی از اشتباهات پرتکرار برای افراد تازه کار این است که به صاف بودن تصویر توجه نمی‌کنند. منظور از صاف بودن تصویر این است که تصویری که شما ضبط می‌کنید نسبت به فرد یا چیزی که از آن فیلم می‌گیرید صاف و در یک راستا باشد. شما می‌توانید با استفاده از زمینه ویدئو خود به‌راحتی متوجه این نکته شوید. بسیاری از تلفن‌های همراه این قابلیت را دارند. کافی است شما در بخش تنظیمات گزینه Gride را فعال کنید.

نورپردازی محیط برای ضبط ویدیو

حتماً تاکنون متوجه اهمیت و حیاتی بودن بحث نورپردازی در فیلم‌برداری شده‌اید. ابزارهای مختلفی از جمله انواع رینگ لایت‌ها، نورهای ثابت و رفلکتورها برای تأمین و تنظیم نور مورد نیاز فیلم‌برداری وجود دارد. که شما برای داشتن کیفیت بهتر می‌تواند این‌چنین وسایل را تهیه کنید. اگر این ابزارها را در اختیار نداشتید، به‌عنوان آخرین گزینه از نور فلش موبابل استفاده کنید. بهترین مکانی که می‌توانید منبع نور را قرار دهید، دقیقاً روبه‌روی سوژه مورد است.

ضبط صدای مناسب برای ویدیو

اگر قصد دارید در ویدئوی خود صحبت کنید و چیزی را توضیح دهید. بسیار مهم است که صدای شما در ویدئو ضعیف یا بی‌کیفیت نباشد. تا آنجایی که ممکن است از میکروفون دوربین استفاده نکنید و میکروفونی جدا در نزدیکی خود قرار دهید. چرا که دور بودن دوربین سبب می‌شود صدای شما به اندازه کافی رسا و با کیفیت نباشد. همیشه قبل از شروع فیلم‌برداری کیفیت و سلامت میکروفون را به‌خوبی بررسی کنید تا زحمات شما به هدر نرود.

برنامه‌های مفید و کاربردی

نرم‌افزارهای زیادی وجود دارد که در ساخت و ویرایش یک ویدئوی خوب به شما کمک می‌کند. شما با استفاده از این برنامه‌ها می‌توانید به ویدئوی خود افکت دهید و جلوه جدیدی به آن ببخشید یا بخشی از ویدئو را حذف کنید، کادر آن را کوچک یا بزرگ کنید، روی آن صدا بگذارید و ویدئوهای جذاب و کاربرپسندی را تولید کنید. vivavideo و inshot نرم‌افزارهای پرطرفداری که امروزه برای ادیت ویدئو در اندروید و آیفون کاربرد دارند. همچنین برای سیستم عامل ویندوز و مک نیز می‌توانید از نرم‌افزارهای قدرتمندی مثل Camtasia و Adobe Peremiere استفاده کنید.

محیط مناسب برای ضبط ویدیو

برای داشتن یک ویدئوی زیبا بهتر است یک زمینه نسبتاً مرتبط را انتخاب کنید. اگر تصمیم ندارید برای زمینه هزینه زیادی بکنید با کمی خلاقیت و هر چیزی که در دسترس دارید. می‌توانید یک دکور و زمینه زیبا و جذاب بسازید. یا حتی می‌توانید یک دیوار سفید و ساده را به عنوان زمینه قرار دهید و کارتان را راحت کنید. اما طبیعتاً یک زمینه طراحی شده و خلاقانه جذابیت ویدئوی شما را افزایش می‌دهد. هنگام انتخاب یا چینش زمینه به اندازه و گستردگی آن توجه داشته باشید. زیرا اگر بخواهید برای داشتن یک زمینه تمام صفحه دوربین را زیاد از حد نزدیک کنید ویدئوی شما آن زیبایی مورد نظر را نخواهد داشت.

پیشنهاد می‌شود این کارها را انجام ندهید

با توجه به این‌که دوربین تلفن‌های همراه برای فوکوس روی اشیا چندان مناسب نیستند و حرکات و لرزش‌ها کیفیت تصویر را کاهش می‌دهد، بهتر است هنگام ضبط ویدئو تا جایی که می‌توانید از حرکت دادن دوربین خودداری کنید. اگر مجبور به حرکت شدید به آرامی و در کمترین مسافت ممکن تکان بخورید. به دوربین کمی زمان دهید تا دوباره فوکوس کند و کیفیت مطلوب خود را به دست بیاورد.

اگر از یک دوربین حرفه‌ای استفاده نمی‌کنید بهتر است دوربینتان را طوری تنظیم کنید که نیاز به زوم کردن در حین ضبط نباشد. چرا که این امر باعث کاهش کیفیت می‌شود و ویدئوی شما، خروجی جالبی نخواهد داشت. در صورت لزوم پیشنهاد ما این است که به آرامی به سوژه مورد نظرتان نزدیک شوید.

دوربین را به‌هیچ‌وجه به حال خودش رها نکنید و به سراغ کار خود بروید. همواره حواستان به دوربین باشد تا مطمئن شوید که در حال ضبط است و فیلم‌برداری بدون اشکال خاص یا حرکت اضافی صورت می‌گیرد. اگر سوژه ویدئو خود هستید، تمام حواستان به دوربین باشد. به چیزی خارج از آن نگاه نکنید و روی فیلم‌برداری و دوربین تمرکز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *