1. تعیین هدف و استراتژی:در مرحله اول، باید هدف اصلی سایت مشخص شود. سایت در جهت فروش محصولات، ارائه اطلاعات، ایجاد برند یا چه هدف دیگری طراحی می ‌شود؟  سپس بر اساس آن استراتژی سایت خود را طراحی را تعیین نمود. همچنین، مشخص کردن گروه هدف (پرسونای کار) و نیاز های کاربران نیز بسیار اهمیت دارد.
  1. تحلیل نیازها: سپس، نیاز ها و خواسته‌ های کاربران احتمالی سایت تحلیل می‌ شود. این قسمت شامل بررسی هدف مشتریان از بازید سایت، هویت برند، رقبا و محدودیت ‌ها است.
  1. طراحی ساختار اطلاعاتی و وایرفریم  (Information Architecture)
  2.  در این قسمت، ساختار کلی سایت بر اساس نیاز ها و هدف ‌ها طراحی می‌شود. سوالی که پیش می آید این است که این ساختار کلی در طراحی سایت چیست؟ پاسخ آن ،موارد زیر است:
    تعیین صفحات ، دسته‌بندی‌ها ، ناوبری ، جریان کاربر در سایت
  1. تحقیق و بررسی رقبا: منظور ما در این قسمت از تحقیق درباره رقبا این است که قبل از شروع به طراحی، نیاز است تا بازار و رقبا را بررسی کنید. همچنین می توانید برای گرفتن ایده های بیشتر از نمونه ‌های مشابه سایت‌ ها استفاده کنید. این گونه می توانید ایده‌ها و الگو های بهتری برای طراحی خود داشته باشید. البته توجه داشته باشید سایت شما بهتر است کپی از سایت دیگری نباشد.
  2. طراحی ظاهری (UI Design):حال نوبت آن رسیده که ظاهر سایت طراحی ‌شود. بسیاری از افراد وقتی سوال طراحی سایت چیست مطرح می شود سریع به فکر این قسمت یعنی ساخت المان ها و ظواهر سایت می افتند. این مرحله که شامل شکل ‌کلی صفحات وب شما است جزء مهم ترین مراحل کار است. این قسمت شامل انتخاب رنگ، فونت، طرح بندی و الگو های بصری است. باید دقت کنید که طراحی شما باید علاوه بر دکستاپ مناسب برای موبایل (ریسپانسیو) باشد تا بر روی تمام دستگاه‌ ها به خوبی نمایش داده شود.
  1. طراحی تجربه کاربری (UX Design): اینجای کار ما تمرکز بر تجربه کاربر است. اهداف این مرحله شامل بهبود راحتی و سهولت استفاده از سایت، افزایش رضایت کاربران (یوزر فرندلی بودن) و بهینه سازی تعامل با سایت است.
  1. تولید محتوا:اگر شما در تولید محتوا سایت خود کوتاهی کنید به کل آمار بازدید سایت خود را پایین خواهید برد چرا که کاربر همیشه دنبال محتوای قوی و با کیفیت است. در این مرحله، محتوای متنی، تصویری و چندرسانه ‌ای مورد نیاز برای سایت ایجاد می‌ شود.
پیشنهاد می شود برای این قسمت از افراد متخصص یا بهترین شرکت های تولید محتوا برای ثبت سفارش محتوا خود کمک بگیرید. چرا که پس از ظاهر سایت، محتوای شما اهمیت بسیار بالایی در افزایش کاربران سایت خواهد داشت. رعایت قوانین سئو همچون استفاده از کلمات کلیدی استاندارد، میزان مناسب کلمات برای هر مقاله، ابعاد صحیح تصاویر و همچنین یونیک بودن متن می تواند به شما در بالا بردن آمار بازدید سایت خود کمک کند.
  1. توسعه و پیاده‌سازی: حال با توجه به روش انتخابی خود (کد نویسی، Cms ها و…) صفحات طراحی شده سایت را پیاده سازی کرده و قابلیت‌های مورد نیازمان را اضافه می کنیم. در این قسمت پیوند دادن (لینک کردن) صفحات فراموش نشود.
  1. تست و ارزیابی: بعد از پیاده‌سازی، پیش از انتشار، سایت باید تست شود تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنیم. حال منظور از عملکرد صحیح در طراحی سایت چیست؟ این قسمت شامل  موارد زیر است:
تست عملکرد ، تست خطا ، تست سازگاری با ، مرورگرهای مختلف است.
  1. راه‌اندازی و انتشار ، در نهایت، پس از انجام تمامی تست‌ ها و تصحیح خطاها، سایت را روی سرور منتشر می ‌کنیم تا به صورت عمومی در دسترس قرار بگیرد. برای انجام این کار به یک دامنه و هاست نیاز داریم. دامنه می تواند رایگان یا پولی باشد همچون : .ir , .com , …
  1. پشتیبانی ، یک سایت موفق تنها تا مرحله انتشار پایان نمی یابد و پس از آن نیز فرایند طراحی سایت ادامه دارد. پس از اتمام مراحل طراحی و راه‌اندازی در صورت بروز هرگونه باگ و مشکل، تیم طراحی سایت
  2.  فرد طراح همچنان مسئولیت پشتیبانی و به‌روزرسانی مداوم سایت را دارد و این کار را باید به صورت دوره ای انجام دهد. این مورد تنها در رابطه با ظاهر و فیچرهای سایت نیست بلکه محتوا های قرار داده شده در سایت نیز نیاز به آپدیت دوره ای خواهند داشت. چرا که هرروز یکسری چیز ها منسوخ شده و جایشان را به موضوعات جدید و ترند تری می دهند.