یک بخش حیاتی در استراتژی سئو سایت، سئو کردن صفحات محصول در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل است. به عنوان مثال، در یک فروشگاه آنلاین موبایل، تمرکز اصلی بر روی سئو صفحات دسته بندی مانند “خرید موبایل” و “خرید موبایل LG” قرار میگیرد. اما به طور همزمان، مدیر باید تلاش کند تا نام هر محصول را به تنهایی نیز در نتایج موتورهای جستجو سئو کند. به عنوان مثال، سئو کردن صفحاتی مانند “موبایل LG K8” یا “سئو خرید آیفون 14” و…
مهمترین نکته در اینجا این است که سئوی صفحات محصول در مقایسه با سئو صفحات دسته بندی یا مقالات، تفاوتهای قابل توجهی دارد. با توجه به این موضوع، در این مقاله قصد داریم به شما راهنمایی کاملی درباره مسیر سئو کردن محصولات در فروشگاه آنلاین بدهیم.
آموزش سئو محصولات در سایت
ابتدا باید به این موضوع پرداخت که آیا واقعا همه محصولات در سئو سایت فروشگاهی باید سئو شوند؟ مثلا فروشگاهی که 20000 محصول دارد، باید تمام محصولاتش را سئو کند؟
باید عرض کنم که هیچ الزامی برای سئو کردن تمامی صفحات محصول در سایتهای فروشگاهی وجود ندارد. در واقع، این کار به طور عملی نیز ممکن نیست. به طور مثال، اگر در یک سایت فروشگاهی بیش از 2۰۰۰۰ صفحه محصول داشته باشید، چگونه میتوانید تمام این صفحات را سئو کنید؟ بنابراین، در اینجا متوجه میشویم که سئو کردن تمامی صفحات محصول در سایتهای فروشگاهی ضروری نیست و از نظر منطقی نیز ممکن نیست. بنابراین، در سایتهای فروشگاهی، اولویت ما بر سئو صفحات دسته بندی قرار میگیرد.
همهی محصولات سایت فرشگاهی رو سئو نکن!
اکنون که قصد سئو کردن تمامی صفحات محصول در سایتهای فروشگاهی را نداریم، پس وظیفه این صفحات در سایت ما چیست؟ چه اقداماتی باید در مورد آنها انجام دهیم تا هم گوگل راضی باشد و هم کاربران گوگل؟ سئوکاران برای مدیریت صفحات محصول در سایتهای فروشگاهی، استراتژیهای متنوعی را اجرا میکنند، از جمله نوایندکس کردن، استفاده از تگ کنونیکال، رها کردن صفحات و غیره. انتخاب بهترین روش کاملاً به استراتژی سئو کسب و کار شما وابسته است.
کدام صفحات محصول سایت را سئو کنیم؟
موضوع اصلی این مقاله بررسی تکنیکهای سئو صفحات محصول است. بنابراین، در اینجا به سوال مهمی میپردازیم که اگر قصد سئو کردن تمامی صفحات محصولات در سایت فروشگاهیمان را نداریم، اولویت بهینه سازی برای کدام دسته از صفحات محصول وجود دارد و چگونه میتوانیم تشخیص دهیم که کدام صفحات محصول برای سئو کردن اهمیت بیشتری دارند.
گام اول: بررسی استراتژی سایت
در ابتدا، لازم است استراتژی کلی سئو و بهینه سازی وب سایت خود را مورد بررسی قرار دهید. در این بررسی، مشخص کنید که تمرکز خود را بر روی کدام بخشهای سایت، از جمله وبلاگ، دسته بندی و محصولات، قرار میدهید؟ با توجه به این موضوع، میتوانید یک چارچوب ذهنی برای ایجاد اولویتبندی در سئو محصولات خود در نظر بگیرید.
گام دوم: پرسش از کارفرما
در مرحله بعد، باید به کارفرمای پروژه مراجعه کرده و با انجام یک پرس و جوی دقیق و حساس مانند پرسشهای نامحسوس، لیست محصولات پرسود و با کمترین دردسر را شناسایی کنید. به عبارت دیگر، در مراحل اولیه سئو سایتهای فروشگاهی، باید به بهینه سازی صفحات محصولی بپردازید که با افزایش فروش این محصولات، سود بیشتری برای کسب و کار به ارمغان میآورند. شناسایی این دسته از محصولات تنها با انجام تحقیقات گسترده در بازار و برگزاری جلسات دقیق با مشتری ممکن است.
۲۱ قدم سئو صفحه محصول به سبک حرفهایها!
به طور کلی، بیش از ۹۰٪ از نکات سئو صفحات محصول به شکلی مشابه فرایند سئو محتوا انجام میشود. زیرا در واقع، سئو صفحه محصول نیز یک نوع سئو محتوا است که تمرکز بیشتری روی بهینه سازی محصولات دارد. در ادامه، قصد داریم این ترفندهای کاربردی و موثر برای سئو محصول را مرور کنیم تا شما بتوانید با استفاده از این ترفندها، یک قوه قدرتمند به سئو محصولات سایت خود ببخشید و به راحتی در موتورهای جستجو بهترین رتبه را کسب کنید.
احتمالا بسیاری از مخاطبان این مقاله، افرادی هستند که هنوز اطلاعات کمی درباره سئو دارند، لذا نکات مربوط به سئو، از مبتدی شروع شده و به سمت نکات حرفهای پیش میروند.
1. از تحقیقات کلمات کلیدی شروع کنید.
پروسه سئو هر سایتی، از جمله سایتهای فروشگاهی، با تحقیق در کلمات کلیدی (Keyword research) آغاز میشود. در این مرحله، باید با استفاده از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی و آنالیز ساختار محتوای کاربران و سایر عوامل، مشخص کنید که مشتریان شما در زمان جستجو در گوگل، از کلمات کلیدی کدام استفاده میکنند. سپس پس از تشخیص لیست کلمات کلیدی و بررسی کانسپت کلمه کلیدی، نوع صفحات مورد نیاز برای هر کلمه کلیدی را تعیین کنید و یک قدم به سمت پیاده سازی سئو صفحه محصول نزدیکتر شوید.
فرآیند تحقیقات کلمات کلیدی به تنهایی یک موضوع مهم در سئو سایت است. چنانچه نمیدانید چطور این فرایند باید انجام شود پیشنهاد میکنم مقاله تحقیق کلمات کلیدی را مطالعه کنید.
2. نوشتن عنوان حرفهای و جذاب
عنوان سئو یا SEO title، در واقع همون عنوانی عنوانی است که در صفحه نتایج جستجو برای کاربران نمایش داده میشود. در نوشتن عنوان سئو برای صفحات محصولات فروشگاه آنلاین خود، سعی کنید از تکنیکهای عنواننویسی و کپیرایتینگ استفاده کنید تا عناوین جذابی ایجاد کنید. این عناوین باید در صفحه نتایج جستجو مشابه قلابی باشند که کاربران را ترغیب به خواندن محتوای شما کند.
منظورم از نوشتن یک عنوان سئو شده و جذاب است این است که در عنوان از کلمات کلیدی اصلی صفحه استفاده کنید و طول آن زیاد نباشد. همچنین، این عنوان باید برای کاربران جذاب باشد و آنها را به کلیک کردن ترغیب کند.
3. نوشتن متا دیسکریپشن
بهینهسازی توضیحات متا یا meta description، یکی از بخشهای حائز اهمیت در سئو صفحات محصول است و نباید آن را نادیده بگیرید. حتماً برای نوشتن یک توضیح متا بهینه و جذاب، وقت کافی بگذارید و تلاش کنید تا یک متن جذاب و قدرتمند ایجاد کنید که بتواند با جذابیت و قدرت گیرایی بالا، توضیحات متای محصول شما را نیز همچون عنوان صفحه، کاربر را به خود جلب کند.
برای نوشتن متا، از کلمات کلیدی و یک متن کوتاه استفاده کنید که کاربر را ترغیب به کلیک بر روی سایت خود کنید.
4. url سئو شده برای سئو محصول
برای نوشتن url سئو شده نکات زیر را رعایت کنید:
- url بهتر است کوتاه باشد.
- انگلیسی باشد.
- کلمه کلیدی در آن بکار برده شود.
برای مثال به url همین مقاله نگاه کنید: https://ars-web.ir/product-seo/
فقط از دو کلمه تشکیل شده است: product+seo
پس در این یو ار ال تمامی نکات گفته شده را رعایت شده. یعنی کوتاه است. به زبان انگلیسی است و کلمه کلیدی این صفحه یعنی “سئو محصول” در آن بکار برده شده است.
5. توضیحات محصول را بنویسید.
بسیاری از سایتهای فروشگاهی در اشتباهی گرفتار میشوند و توضیحات محصول را به صورت کپی از سایت سازنده محصول درآورده و منتشر میکنند. این اقدام باعث تکراری بودن محتوا میشود و باعث کاهش رتبه سایت در نتایج جستجو میشود. بنابراین، توصیه میشود تا توضیحات محصول را به صورت اختصاصی و با استفاده از بیان خودتان بنویسید. همچنین، در توضیح امکانات و ویژگیهای محصول، سعی کنید به صورت ساده و قابل فهم برای تمامی کاربران توضیح دهید تا هر فرد با هر سطح اطلاعاتی بتواند این توضیحات را درک کند.
بیشتر سایتها دارای دو بخش برای نوشتن توضیحات محصول هستند. یک بخش برای نوشتن توضیحات کوتاه یا ویژگیها و یک بخش دیگر برای نوشتن توضیحات متنی. در بخش اول، باید ویژگیهای محصول را به صورت کوتاه و اختصاصی نوشته و از کپی کردن محتوا خودداری کنید. به عنوان مثال، برای محصول لب تاپ، ویژگیهایی مانند:
- سایز صفحه نمایش: 15.6 اینچ
- رم: 4 گیگابایت
- گرافیک: 2 گیگابایت
- هارد: SSD 256
بخش مهمتر و تاثیرگذارتر، توضیحات متنی محصول میباشد. به عنوان نمونه، میتوانید توضیحات متنی محصول را در وبسایت دیجیکالا بررسی کنید.
توجه کنید که وبسایت دیجیکالا برای بهبود سئو محصولات مختلف، توضیحات متنی باکیفیتی را در هر صفحه محصول قرار میدهد. هدف اصلی از نوشتن این توضیحات متنی، کمک به کاربران است و سپس بهبود سئو محصولات میباشد. بنابراین، در نوشتن توضیحات متنی، تمامی نکات سئو محتوا را رعایت کنید. به عنوان مثال، از تگهای H استفاده کنید، سئو تصاویر را رعایت کنید و کلمات کلیدی را درست استفاده کنید.
6. سرعت صفحه محصول را بهینه کنید.
فروشگاه های که سرعت بارگذاری آنها بیشتر است، درآمد بیشتری کسب می کنند. در سال 2006، آمازون در حال بررسی تأثیر زمان بارگذاری صفحه بر فروش بود و آنها دریافتند که هر 100 میلیثانیه در زمان بارگذاری صفحه اضافه شده، 1 درصد برای آنها هزینه فروش دارد.
در سال 2017، یک مطالعه گوگل نشان داد که با افزایش زمان بارگذاری صفحه از یک ثانیه به 10 ثانیه، 123 درصد نرخ بانس ریت را افزایش میدهد. یعنی کاربر حوصله ندارد منتظر بماند تا سایت و صفحه لود شود، خیلی سریع صفحه را میبندد. پس اگر سایتتان مشکل سرعت دارد همین امروز به فکر رفع مشکل باشید.
توجه داشته باشید که سرعت صفحه برای رتبه بندی برای گوگل بسیار پراهمیت است.
7. لینک های برد کرامب را ایجاد کنید
بردکرامبها مسیرهایی هستند که به کاربر نشان میدهند که در کدام بخش از سایت قرار دارند. این نوع لینک ها محدود به صفحات محصول نیستند و در تمام صفحات سایت قابل مشاهده هستند.
8. محصولات فصلی خود را هنگامی که فصل فروش گذشته پاک نکنید.
اگر صفحه محصول فصلی دارید که رتبه بندی، ترافیک و فروش را در طول زمان ایجاد کرده است، آن را حذف نکنید.
فرض کنید که در فص سرما بخاری برقی میفروشید. آیا در تابستان باید این صفحات محصول را از سایت تان پاک کنید؟ پاسخ خیر است.
این یک اشتباه رایج است که می بینم برخی سایت ها و برندها مرتکب می شوند.
در حالی که ممکن است حذف صفحات فصلی پس از دوره اوج معقول به نظر برسد، اما سال بعد یک بار دیگر باید تلاش کنید تا اعتباری را که سایت شما برای رتبه بندی در شرایط فصلی نیاز دارد، به دست آورید.
اگر از ووکامرس استفاده میکنید، روش هایی وجود دارد که با استفاده از آن میتوانید محصولات کم فروش فصل را به انتهای لیست محصولات سایت هدایت کنید.
9. عدم ساخت صفحات یتیم
صفحات یتیم به صفحاتی گفته میشه که لینکهای داخلی یا خارجی ندارند و به تنهایی در سایت باقی میمانند. این صفحات، سئو سایت را تحت تاثیر قرار می دهند. برای جلوگیری از ایجاد صفحات یتیم، از لینک سازی داخلی استفاده کنید.
10. جلوگیری از ایجاد کنیبالیزیشن
ساخت صفحات کپی یا کنیبالیزیشن، به معنای ایجاد صفحاتی است که محتوا مشابه با صفحات دیگر سایت شما یا سایتهای دیگر دارند. این عمل میتواند منجر به مشکلات سئو شود و باعث کاهش رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل شود. برای جلوگیری از ساخت صفحات کپی و کنیبالیزیشن، باید:
محتوای منحصر به فرد و ارزشمند را برای صفحات سایت خود ایجاد کنید. این بدان معناست که هر صفحه باید محتوایی داشته باشد که در سایت دیگری یا حتی در صفحات دیگر خودتان یافت نشود.
صفحات متعددی که دارای یک کلمه کلیدی یکسان هستند، میتوانند به مشکلی به نام کنیبالیزیشن منجر شوند. در واقع، این صفحات در یک رقابت داخلی برای کسب رتبه برتر در موتورهای جستجو در کلمات کلیدی مشترک قرار میگیرند. این مسئله میتواند به سطح سئو صفحات محصول شما ضربه بزند. بنابراین، حتماً باید به این نکته توجه کنید که پس از تحقیق در مورد کلمات کلیدی، کانسپت کلیدی را به درستی تشخیص داده و استراتژی هدفمندی را برای هر کلمه کلیدی پیاده سازی کنید.
منبع:سئو محصول : چک لیست 21 مرحله ای قدم به قدم (آپدیت 2024) (zoomcode.ir)