1- بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو (SEO)
در همان شروع کار برای بالا بردن بازدید سایت، باید تمرکزتان روی پیدا کردن کلمات کلیدی باشد که نشاندهنده محتوای بلاگ شماست. معمولا تمرکز شما باید روی انتخاب یک یا دو کلمه کلیدی برای هرکدام از صفحات وبسایتتان باشد. ضمن اینکه میتوانید از ابزارهای SEO و ابزارهای پیداکردن کلمات کلیدی برای پیدا کردن کلمات مرتبط کمک بگیرید.
در ابتدا روی کلمات کلیدی متمرکز شوید که حجم جستجوی آنها کمتر از 10 هزار جستجو در ماه باشد. بعد از اینکه چند ماه از راهاندازی بلاگتان گذشت و صفحات محصول خود را بهینهسازی کردید، میتوانید روی کلمات کلیدی متمرکز شوید که حجم جستجوی بیشتری دارند.
ترفند اصلی برای افزایش بازدید سایت در این قسمت این است که اول بتوانید پیریزی قدرتمندی از کلمات کلیدی مرتبط داشته باشید. نکته مهم دیگر این است که باید تا میتوانید از مزایا و ظرفیتهای بلاگ خود در فروشگاه آنلاینتان بهره ببرید؛ چراکه روی افزایش بازدید جستجوی گوگل به صورت ارگانیک تاثیر خیلی زیادی دارد.
2- تازهسازی محتوا
تازهسازی محتوا یکی از روشهای هک سئو است که خیلیها برای بالا بردن بازدید سایت از آن استفاده میکنند. اصولا در این روش باید محتوای قدیمی و منقضیشده را از صفحات سایت خود حذف کنید و به جای آن بخشهای جدید با محتوای مرتبط داشته باشید.
سادهترین کار برای تازهسازی محتوای صفحه محصولات این است که از کاربران بخواهید نظرات یا نقد و بررسیهای خود از محصولات را در بخش نظرات بنویسند. در این حالت گوگل نظردهی کاربران را یک کار مداوم و به عنوان محتوای جدید تشخیص میدهد. ضمن اینکه میتوانید با انتشار دائمی و مستمر بازخورد کاربران و خریداران، محتوای صفحات خود را تازه نگهدارید.
3- معرفی سایت به موتورهای جستجو
یکی دیگر از گزینههایی که برای افزایش بازدید سایت و سئو مفید خواهد بود، درخواست از موتورهای جستجو برای خزش و ایندکس کردن سایت شماست تا بتوانید در ورودیهای مرتبط با سایت خود در گوگل رتبه بگیرید
4- ایجاد بک لینک
بک لینکها بخش مهم دیگری از سئو هستند که میتوانند در بالا بردن بازدید سایت شما نقشی مهم ایفا کنند. زمانی که یک سایت دیگر به سایت شما لینک میدهد، سیگنالهایی به گوگل میرسد که نشان از ارزشمند بودن سایت شما دارد و میگوید سایت شما با کلمات کلیدی که روی آنها لینک شده مرتبط است.
علاوه بر این بک لینکها میتوانند ترافیک زیادی را به سمت فروشگاه اینترنتی شما سرازیر کنند. کاربران با کلیک کردن روی لینک موردنظر به سایت و فروشگاه شما میرسند و احتمالا پایان این مسیر منجر به خرید میشود.
برای گرفتن بک لینک حتما نیازی نیست هزینه کنید و امکان دریافت بک لینک به صورت رایگان از منابع مختلف وجود و باید این کار را به صورت اصولی انجام دهید. البته این کار خیلی سریع اتفاق نمیافتد و به فعالیتهای موثر در بخش روابطعمومی هم گره خورده است. به همین دلیل، پیشنهاد میکنیم حتماً از پلتفرمهای معتبر مثل تریبون برای انتشار رپورتاژ استفاده کنید.
5- چشم از رقبا برندارید
تحلیل رقبا یکی از مهمترین روشهایی است که برای افزایش بازدید سایت خود باید انجام دهید. باید تلاش کنید بفهمید منابع اصلی ترافیک دریافتی رقبا از کجاست و مخاطبان آن بیشتر در کدام کانالهای بازاریابی قرار دارند.
یکی از سادهترین کارهایی که میتوانید انجام دهید این است که سایت رقبا را در ابزار الکسا وارد کنید و به بخش Upstream Sites بروید تا ببینید کدام سایتها قبل از صفحه فرودِ سایت رقبا بازدید شدهاند.
اگر دیدید گوگل در صدر این فهرست بود متوجه میشوید که از تبلیغات گوگل ادز و سئو استفاده کردهاند. اگر فیسبوک یا پلتفرمهای دیگر منبع ترافیک ورودی رقبا بودند، باید سراغ تبلیغات در این بسترها بروید. یا اگر دیدید بیشترین ترافیک ورودی از سمت یکی از بلاگهای فعال در این حوزه بوده است، شما نیز باید استراتژی خود را روی همکاری با چنین بلاگهایی معطوف کنید.
6- بهینهسازی محتوای سایت براساس کلمات کلیدی طولانی
با اینکه ممکن است هنگام تحقیق کلمات کلیدی به کلمات کوتاه برسیم و بخواهیم روی آنها کار کنیم، اما نباید از کلمات کلیدی بلند (Long Tail Keywords) نیز غافل شویم. این کلمات خاص میتوانند ورودی خوبی برای ما داشته باشند و در بالا بردن بازدید سایت کمک کنند.
از آنجایی که این کلمات خاص هستند شانس بیشتری برای رتبهگرفتن دارند؛ چرا که هنوز رقبای زیادی سمت آنها نرفتهاند. نهتنها رتبه گرفتن در کلمات کلیدی بلند و مرتبط سادهتر است، بلکه امکان حدسزدن قصد جستجوکننده نیز راحتتر خواهد بود.
زمانی که تجربه کاربری سایت خود را متناسب با قصد جستجوکننده ایجاد میکنید، پس محتوای شما هم بیشتر متناسب با چیزی است که او دنبالش میگردد. این روش در افزایش بازدید جستجوی گوگل به صورت ارگانیک از سوی گروهی از کاربران هدف خیلی خوب جواب میدهد.
7- اضافه کردن محتوا یا محصول روی سایت به صورت روزانه
از آنجایی که یکی از عوامل مهم گوگل برای رتبهبندی میزان تازهبودن محتواست، بنابراین بهروزرسانی دائمی محتوای سایت به صورت روزانه میتواند خیلی مفید باشد. این کار نهتنها برای سئو خیلی خوب است، بلکه دلیلی برای بازگشت و بازدید دوباره کاربران از سایت خواهد بود. اگر آنها بدانند که هر روز چیز جدیدی بری کشف کردن در سایت شما وجود دارد، بیشتر ترغیب میشوند که هر روز به سایتتان سر بزنند.
8- انتشار محتوای اختصاصی روی سایت
راهاندزای بلاگ، برگزاری دوره رایگان، انتشار فایلهای ارائه، برگزاری وبینار و انتشار دیگر محتوای مرتبط در سایت کمک زیادی به شما خواهد کرد. اگر بتوانید طبق برنامه پیش بروید و محتوای خود را به صورت اختصاصی منتشر کنید، کاربران دلیلی برای بازگشت به سایت شما خواهند داشت.
9- برگزاری آزمون و انتشار نتایج
آزمونها یکی از موثرترین ابزارهای تولید سرنخ هستند که در آمیخته بازاریابی محتوایی خیلی کاربرد دارند. نرخ تبدیل آزمونها و مسابقات پرسش و پاسخ بسیار بالاست و نهتنها میتوانید از ایمیلهای به دست آمده برای ایمیل مارکتینگ استفاده کنید، بلکه اطلاعات خوبی از جوابهای کاربران به دست میآید.
اما اگر بخواهیم در مورد افزایش بازدید سایت صحبت کنیم، باید بگوییم کاربران نهتنها زمان خوبی برای شرکت در آزمون مورد نظر صرف میکنند، بلکه نتایج را از طریق شبکههای اجتماعی یا هر پلتفرم دیگری به اشتراک میگذارند و باعث میشوند بازدید سایت شما افزایش پیدا کند.
10- سراغ پادکست بروید
این روزها بازار پادکست در ایران نیز خیلی بهتر از گذشته شده است و شاهد پادکستهای حرفهای و جذابی هستم. پادکستها میتوانند مخاطبان زیادی داشته باشند و در نتیجه این مخاطبان برای حمایت از شما و شنیدن پادکستهایتان به صورت ناخودآگاه بازدید سایت شما را بالا میبرند.
اهمیت پادکست:
- افزایش آگاهی از برند: ممکن است کاربران ابتدا شما را از طریق پادکستهایتان بشناسند و سپس به سایت شما مراجعه کنند.
- ایجاد رابطه با مشتریان: شما میتوانند از طریق محتوای پادکست خود برای مشتریانتان ایجاد ارزش افزوده کنید. ضمن اینکه میتوانید با ارائه محتوای تعاملی و جذاب کاری کنید که تجربه لذتبخشی از برند شما داشته باشند.
- بهبود سئو: این روزها پادکست در بهبود سئو اهمیت زیادی دارد و چون کدهای صوتی شما در سایت جاسازی میشود فرصت خوبی برای بهبود وضعیت سئو خواهید داشت.
11- نوشتن در بسترهای رایگان نشر محتوا
یکی از بهترین کارهایی که میتوانید انجام دهید این است که محتوایی را بنویسید و روی پلتفرمهای رایگان انتشار محتوا نظیر ویرگول، مدیوم یا لینکدین منتشر کنید. این کار به شما کمک میکند تا بتوانید برای سایت خودتان بک لینک بسازید یا اینکه از کاربران بخواهید مطالب تکمیلی و جذابتر را در سایتتان دنبال کنند.
12- انتشار محتوا در بسترهای ویدیویی
محتوای ویدیویی را باید بهترین نوع محتوا برای تعامل با مخاطبان بدانیم. از این رو تلاش کنید برخی از محتواهای خود را به صورت ویدیویی بسازید و برای بالابردن بازدید سایت آنها را در پلتفرمهای رایگانی چون آپارات، یوتیوب، تماشا و… منتشر کنید. اگر بتوانید حداقل هفتهای یک ویدیو منتشر کنید، ترافیک سایتتان افزایش خوبی خواهد داشت.
13- از قابلیت پست مهمان استفاده کنید
اگر این امکان را دارید که دیگران بتوانند برای شما مطلب بفرستند یا محتوای خود را روی سایت شما منتشر کنند، حتما از این ظرفیت استفاده کنید. پست مهمان دو ویژگی خیلی خوب دارد؛ یکی اینکه شما میتوانید برخی از پستهایتان را به صورت مهمان در بسترها و سایتهای پرمخاطب منتشر کنید و دوم اینکه دیگران میتوانند از سایت شما برای انتشار پست مهمان استفاده کنند.
این کار نهتنها باعث افزایش بازدید سایت میشود، بلکه میزان تعامل و مشارکت مخاطبان را نیز بالاتر میبرد. البته باید حواستان باشد که قوانین پست مهمان را بهدرستی رعایت کنید. در این صورت به خوبی میتوانید از ظرفیت بک لینک برای بالابردن بازدید سایت خود استفاده کنید.
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل
گوگل بیشک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی میکنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما بهعنوان پارتنر رسمی گوگل آمادهایم در اجرا و مدیریت کمپینها در کنار شما باشیم.
14- قدرت شبکههای اجتماعی را جدی بگیرید
یکی از مهمترین کارهایی که برای افزایش بازدید سایت میتوانید انجام دهید استفاده از ظرفیت شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهای پیامرسان است. شما میتوانید با در نظر گرفتن قوانین هر پلتفرم لینک سایت یا پستهای خود را قرار دهید و از این طریق بازدید ارگانیک و رایگان بیشتری جذب کنید.
اگر فروشگاه اینترنتی داشته باشید نیز میتوانید با استفاده از بازاریابی محتوایی محصول خود را تبلیغ کرده و در نهایت با استفاده از لینک موردنظر مخاطبان را به سمت صفحه محصول و خرید آن سوق دهید.
15- لینکدین را فراموش نکنید
شاید برخی تصور کنند لینکدین فقط شبکه اجتماعی متخصصین است و بیشتر برای بازاریابی B2B به درد میخورد، اما در واقع لینکدین یکی از بهترین بسترهای نشر رایگان محتوا و دریافت ترافیک برای سایت است. شما میتوانید با انتشار محتوای جذاب در لینکدین برای سایت یا فروشگاه اینترنتی خود ترافیک بیشتری جذب کنید.
16- اضافه کردن دکمه به اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی
اضافه کردن دکمه به اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی در کنار پستهای بلاگ، صفحه محصولات، تصاویر و دیگر محتوای سایت به کاربران کمک میکند تا خیلی ساده بتوانند محتوای شما را همراه با لینک آن به اشتراک بگذارند. همین کار در بالا بردن بازدید سایت شما نقش مهمی دارد؛ چراکه دیگران نیز روی آن لینک کلیک کرده و وارد سایتتان میشوند.
17- ایمیل مارکتینگ، ابزاری جادویی
با استفاده از ایمیل مارکتینگ و قراردادن لینک در پیامهای ارسالی میتوانید ترافیک بیشتری را برای سایت و فروشگاه اینترنتی خود دریافت کنید. در حالی که برخی از شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام در قراردادن لینک خیلی حساس هستند، اما ایمیل مارکتینگ بهترین کانال برای این کار است.
18- شرکت در گروهها و انجمنها
حضور در گروههای و انجمنهای تخصصی آنلاین نیز روشی دیگر برای افزایش بازدید سایت است. در این روش شما ضمن شرکت کردن در بحثهای شکلگرفته، هر جایی که لازم باشد میتوانید لینک محتوای سایت خود را ارسال کنید تا دیگران بتوانند از آنها استفاده کنند.
19- همکاری با همصنفیها و برندهای دیگر
یکی دیگر از کارهایی که برای بالا بردن بازدید سایت خود میتوانید انجام دهید، همکاری با همصنفیها و برندهای دیگر است. شما میتوانید محتوای آنها را منتشر کنید و آنها نیز میتوانند محتوای شما را به اشتراک بگذارند. هر کدام از شما مخاطبان خاص خودتان را دارید که این بازی برد-برد باعث میشود ترافیک بیشتری جذب کنید.
20- بهروزرسانی و بهبود مطالب قدیمی
احتمالا زمانی که مطالب قدیمی را منتشر کردهاید، الگوریتمهای گوگل متفاوت بودهاند یا شما تجربه کمتری نسبت به تولید محتوا داشتهاید. بهروزرسانی و بهبود مطالب قدیمی مطابق با ترندهای روز و الگوریتمهای گوگل روش دیگری است که به شما کمک میکند تا بتوانید میزان بازدید سایتتان را افزایش دهید.
برای این کار میتوانید با اصلاحات جدید یا اضافه کردن بخشهای جدید مطلبتان را دوباره منتشر کنید، یا میتوانید از کلمات LSI (کلمات مرتبط با کلمه کلیدی اصلی) مطلب خود را تازهسازی کنید یا میتوانید مطلب قبلی را دادههای جدید بهروزرسانی کنید.
21- محتوای خوشهای اهمیت زیادی دارد
محتوای خوشهای یا کلاستر نقش زیادی در افزایش بازدید سایت دارد. در این نوع محتوا شما یک کلمه کلیدی اصلی انتخاب کرده و محتوایی را پیرامون آن منتشر میکنید. سپس محتوای اصلی را به عنوان ستون درنظر گرفته و مرتبط با آن چند محتوای دیگر تولید میکنید.
در این روش نهتنها تعداد مطالب منتشر شده شما افزایش پیدا میکند، بلکه اطلاعات بیشتری در اختیار مخاطبان قرار میگیرد و از سوی دیگر به خوبی میتوانید بین مطالب لینکسازی حرفهای انجام دهید.
22- انتشار محتوای طولانی
یکی دیگر از روشهایی که باعث افزایش بازدید در گوگل میشود، تولید و انتشار محتوای طولانی و جامع است که مخاطبان درگیر آن میشوند و زمان زیادی را روی سایت شما صرف میکنند. درست است که شاید برخی مخاطبان حوصله خواندن مطالب طولانی را نداشته باشند، اما اگر مطلب و محتوای شما مفید و گرهگشا باشد، قطعا تا انتها با آن همراه خواهند شد.
افزایش بازدید سایت با انتشار محتوای طولانی و آسمان خراش
برخلاف تصور برخی که فکر میکنند همیشه تولید محتوای کوتاه بهتر است، اما تحقیقات نشان داده است که محتوایی که بیش از 3 هزار کلمه باشد، 28 درصد بیشتر به اشتراک گذاشته میشود. از این روز یکی از روشهای افزایش بازدید سایت که به آن اشاره کردیم، انتشار محتوای طولانی به روش آسمانخراش (Skyscraper) است.
روش آسمان خراش اولین بار توسط برایان دین یکی از متخصصان برجسته حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ مطرح شد. این روش پیرامون شبکهای از بک لینکها به محتوای شما به صورت پایدار، مقیاسپذیر و نتیجهمحور کار کرده و به بالا بردن بازدید سایت کمک میکند.
مهمترین جنبه تولید محتوای طولانی و آسمان خراش ایجاد بک لینکهای قوی از سایتها و منابعی است که به عنوان پلتفرمهای معتبر آنها را میشناسیم. چون الگوریتمهای گوگل عاشق محتوای باکیفیت هستند، در نتیجه اگر محتوای شما را باارزش تلقی کنند یا محتوای شما از سوی یک سایت معتبر پیشنهاد شود، آنگاه در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالاتری میگیرید. در این روش حتی نیازی نیست خودتان دنبال سوژه تولید محتوا باشید و میتوانید از نمونههای موفق قبلی نیز به سبک خودتان استفاده کنید.
مراحل تولید محتوای طولانی و آسمان خراش
1- کشف محتوای مشابه
به محض اینکه توانستید گوشهای از بازار را برای محتوای خودتان پیدا کنید، زمان آن است که با بررسی رقبا و با استفاده از ابزارهای دیگر ببینید درباره موضوعات موردنظر شما چه محتوایی تاکنون منتشر شده است.
بررسی کنید کدام محتوا بهتر است و با ایده گرفتن از آن محتوای موردنظرتان را به صورت کامل و جامع تولید کنید. وقتی محتوای شما کاربردی باشد و ارزش لینک کردن داشته باشد، منابع مختلفی به شما لینک خواهند داد. اگر بتوانید حداقل از ۵۰ طریق معتبر لینک بگیرید، عملکرد بسیار خوبی داشتهاید.
2- محتوایتان را بهینه کنید
اینجاست که به زیباترین بخش روش آسمان خراش میرسیم. در این مرحله باید دقت کنید که دنیای وب پر از مطالب و محتوایی است که مشابه موضوع شما منتشر شدهاند. اما همیشه بهترین محتوا بیشترین ترافیک را جذب میکند. به همین دلیل میگویند محتوایی تولید کنید که دیگر بهتر از آن نباشد.
تا جایی که میتوانید روی غنیسازی محتوای خود کار کنید و با اضافه کردن اطلاعات جدید و نکات کاربردیتر، مطلبی جذاب را در اختیار مخاطبان قرار دهید. اگر میتوانید مطلبی طولانیتر بنویسید، مثالهای بیشتر اضافه کنید، از عکس و ویدیو بهویژه بهصورت اختصاصی بهره ببرید، حتما این کار را انجام دهید.
3- روی توزیع محتوا تمرکز کنید
به اعتقاد خیلیها توزیع محتوا خیلی مهمتر از تولید محتواست. بنابراین اگر به دنبال بالا بردن بازدید سایت هستید سعی کنید از روشهای مختلف روی توزیع بهتر و بیشتر محتوایتان کار کنید. یکی از مهمترین کارهایی که میتوانید انجام دهید استفاده از ایمیل است.
شما در ایمیلهای خود میتوانید به مخاطبان، همصنفیها، علاقهمندان و دیگر افرادی که به محتوای جدید شما نیاز دارند اطلاعرسانی کنید. ضمن اینکه از طریق روشهای دیگر چون اطلاعرسانی در شبکههای اجتماعی میتوانید روی توزیع بهتر محتوای خود کار کنید.
افزایش بازدید وب سایت با ویرایش محتوای قدیمی
یکی از بهترین روشهایی که باعث افزایش بازدید سایت میشود، ویرایش محتوای قدیمی است. بیشک تا امروز محتوای زیادی منتشر کردهاید که هرکدام بازخورد خودشان را داشتهاند و حالا برخی از آنها ظرفیت بهروزرسانی را دارند.
اولین گام برای بهروزرسانی محتوای قدیمی این است که ببینیم کدام محتوا ظرفیت بهتر شده و تازهسازی را دارد. برای این مرحله سه روش مهم وجود دارد:
- استفاده از گوگل آنالیتیکس: شما میتوانید با استفاده از این ابزار محتوای خودتان را براساس تاریخ مرتب کنید و سراغ محتوای قدیمی بروید که بازدید خوبی داشتهاند.
- محتوای همیشه سبز: برخی محتوا به نام همیشه سبز (Evergreen) شناخته میشوند. این محتوا معمولا تاریخ انقضا ندارد و تمام مطلب یا بخشهایی از آن با بهروزرسانی جدید همچنان قابلیت استفاده دارند. فکر کنید چند سال پیش 10 سایت برتر ارائهدهندهی هاست را معرفی کردهاید و حالا نیز میتوانید این مطلب را با اطلاعات جدید بهروزرسانی کرده و دوباره منتشر کنید.
- محتوای تولیدشده برای کلمات کلیدی خاص: شاید از گذشته به دنبال این بودهایم که در برخی کلمات کلیدی خاص رتبه بگیریم و از طریق آنها بازدید سایت افزایش پیدا میکند. اگر در بررسی محتوای قدیمی متوجه شدیم که محتوای موردنظر ورودی خوبی نمیگیرد، برای اصلاح آن باید دست به کار شویم.
اما چطور محتوای قدیمی خود را بهروزرسانی کنیم؟
برای ویرایش محتوای قدیمی چند راهکار کاربردی وجود دارد که با اعمال آنها میتوانید مطلب خود را بهروزرسانی کنید.
اصلاح موارد مشکلدار
ممکن است لینک، تصویر یا ویدویی در محتوای شما باشد که الان بعد از گذشت چندسال به درستی کار نکند. اولین کاری که باید انجام دهید این است که لینکهای خراب را پیدا کرده و آنها را اصلاح کنید. گام بعدی اصلاح و جایگزینی عکسها و ویدیوهای قدیمی یا خراب است.
تولید محتوای طولانی
اگر محتوای جذابی داشتید که ترافیک خوبی داشته است میتوانید با اضافه کردن بخشهای جدید و اطلاعات بهروزتر مطلب خود را طولانیتر کرده و ویرایش کنید. اضافه کردن میانتیتر، عکس و ویدیوی جدید در این قسمت میتواند خیلی کاربردی باشد.
لینک دادن به مطلب قدیمی
اگر بهتازگی محتوایی منتشر کردهاید که موضوعی مشابه محتوای قدیمی دارد یا میتوانید از طریق محتوای جدید به محتوای قدیمی لینک بدهید، حتما این کار را بکنید. تا میتوانید در محتوای جدید یا محتوای پربازدید خود، به محتوای قبلی لینک بدهید و لینکسازی حرفهای انجام دهید. ضمن اینکه میتوانید در بسترهای دیگر نیز بهروزرسانی محتوای قدیمی خود را اعلام کنید و با لینک دادن به آن ترافیک سایتتان را بیشتر کنید. البته یادتان نرود که از مخاطبان بخواهید آنها نیز این مطلب را به اشتراک بگذارند و بهروزرسانی آن را اطلاعرسانی کنند.