صاحبان علائم تجاری برای رسمیت بخشیدن قانونی به نام و نشان خود باید برند خود را به ثبت برسانند. برندها می‌توانند یک طرح خاص، نماد، عبارت و یا نام باشند. برند ارائه دهنده خدمات با فروش محصول خواهد بود. نشان تجاری یا برند به طور کلی صفات و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد و با دیدن و شنیدن و حس کردن می‌توان آن را در ذهن ثبت کرد. به دلیل تعداد تقاضای بالا و ارسال هر روزه تعداد زیادی اظهارنامه ثبت نام برند به اداره مالکیت معنوی و تعداد محدود کارشناسان این اداره طبیعتاً با صف‌های طولانی بررسی اظهارنامه‌های ثبت علامت تجاری مواجه خواهید شد. در ادامه شما میتوانید اطلاعات برند یا لوگوی مورد نظرتان را جهت ثبت آن توسط ارس وب وارد نمایید. این سایت به شما امکان می دهد با حداقل مراجعه و تماس تلفنی به خواسته ی خود دست پیدا کنید.


ثبت برند برای تمایز افراد، محصولات و خدماتشان از یکدیگر به کار می‌رود. به عبارتی دیگر رقبا با ارائه خدمات مشابه نمی‌توانند از سال‌ها زحمت و تلاش شما سوء استفاده کنند. با ثبت مالکیت معنوی برند چنانچه افراد سودجو مرتکب چنین عملی شوند شما به عنوان مالک نام و برند می‌توانید بر اساس گواهی ثبت برند اقدام به شکایت نماید.

نکته‌ای که در ارتباط با تفاوت ثبت برند و لوگو می‌توانیم به آن اشاره کنیم این است که لوگو معمولا تنها از طریق دیداری موجب یادآوری شرکت و محصولات به مشتریان خواهد بود. درحالی که برند علاوه بر یادآوری شرکت از طریق دیداری، از راه‌های دیگری مانند شنیداری نیز شرکت و محصولات را به یاد مشتری خواهد آورد.در هر صورت توجه داشته باشید که مراحل ثبت برند در هر دو موضوع ثبت لوگو و برند یکسان می‌باشد. هزینه ثبت برند نیز در هر دو مورد یکسان می‌باشد.
در نهایت می‌توان گفت به عبارتی لوگو شکل یا تصویری از یک علامت خاص است که گاهاً به برندها الحاق می‌شوند. 

با توجه به قوانین هر کشور شرایط انتخاب و ثبت برند و یا ثبت علامت تجاری می‌تواند متفاوت باشد. در ایران نیز با توجه به این قوانین علامت‌های انتخاب شده به عنوان برند نباید مخالف با موازین اسلامی و اجتماعی باشند. علامت‌هایی که در ادامه خواهیم گفت ممنوع هستند.
نمادهای دولتی و علامت تجاری موسسات رسمی که می‌توان به صلیب سرخ، هلال احمر و … اشاره کرد.
نماد پرچم ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران.

کلماتی که برند را به ایران مرتبط کنند مانند دولتی، ایران و … نباید در نام برند باشد.
علامت‌هایی که بر خلاف هنجارهای عمومی باشد و یا نظم عمومی را مختل کند.
انتخاب علائمی که در ارتباط با محصول باشند.

برندی که انتخاب می‌کنید نباید گمراه کننده باشد. به عنوان مثال قرار دادن تصویر اتومبیل بر روی لبنیات گمراه کننده و بی‌ربط است.
از نشانه‌های سلطنتی، سازمان‌های بین المللی و … نیز نباید استفاده کنید.
تشابه زیاد دو برند و نام به طوری که تشخیص کالا و خدمات آن‌ها از هم ممکن نباشد.
علامت یا نام تجاری که به شکل گمراه کننده شبیه یک نام و یا علامت تجاری متعلق به موسسه دیگر باشد.

ثبت برند مزایای بسیاری دارد که در اینجا به چند مورد از برترین‌ مزایای ثبت آن اشاره می‌کنیم:
۱-یک برند خوب می‌تواند مانند یک میان بر ذهن انسان را در برخورد با حجم بالای اطلاعات بازاریابی به مقصد برساند. به عنوان آیتمی بسیار ارجح‌تر از دیگر آیتم‌ها، ذهن مشتری‌ها را به سمت برند اصلی حفظ کند. مثلا وقتی نام سامسونگ را می‌شنوید چه چیز در ذهن شما تداعی می‌شود؟
۲- برندها باعث بروز رفتاری متمایز از سایر رفتارهایی که یک مصرف کننده دارد می‌شوند. باعث تشویق برای خرید می‌شود و هیجان را به دل جامعه می‌آورد.
۳- به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند. ابزاری نیز برای بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها هستند.
۴- اجازه استفاده از آن‌ها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از حق امتیازها می‌باشند. جزء ضروری موافقت نامه‌های اعطاء نمایندگی هستند.
متقاضیان جهت ثبت اظهارنامه‌ی برند می‌بایست با ورود به سایت ثبت اسناد و املاک کشور اقدام به ثبت برند نمایند. این سامانه جهت ثبت علائم تجاری در نظر گرفته شده است و شما می‌توانید بدون مراجعه‌ی حضوری به اداره‌ی ثبت علائم تجاری، علامت خود را ثبت نمایید.
مراحل ثبت برند تجاری:
۱.انتخاب نام برند:
 این نام نباید قبلا ثبت شده باشد. قابلیت ثبت داشته باشد.
۲. استعلام نام قبل از ثبت.
۳. آماده کردن مدارک مورد نیاز.
۴. ثبت اظهارنامه در سایت اداره مالکیت.
بعد از نام نویسی اولیه جهت تایید حساب کاربری برگه‌ای را که سایت مالکیت معنوی اداره به شما می‌دهد باید به یکی از دفترخانه‌های اسناد رسمی مراجعه و گواهی امضا جهت تایید حساب دریافت نمایید. سپس با بارگذاری آن در سایت، نام کاربری و کلمه عبور دریافت نمایید.
بعد از تایید حساب کاربری، به بخش ثبت اظهارنامه برند مراجعه و در اینجا لازم است برخی مدارک از جمله کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، جواز فعالیت، نمونه برند پیشنهادی در صورت ثبت برند لاتین، کارت بازرگانی خود را در سیستم آپلود نمایید.
۵. پرداخت هزینه اظهارنامه در سایت
۶. چاپ آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی
پس از بررسی اظهارنامه شما در مدت ۱۰ الی ۱۵ روز ، در صورتی که ثبت برند شما بلامانع تشخیص داده شود، درخواست ثبت برند شما به روزنامه رسمی ارسال می‌شود.
۷. مراجعه حضوری به اداره مالکیت:
در صورتی که شخصی نسبت به ثبت علائم تجاری شما اعتراض نداشته باشد، بعد از گذشت ۳۰ روز از چاپ روزنامه رسمی، اظهارنامه ثبت شده از طرف کارشناسان مورد تایید واقع می‌شود. پس از دریافت پیامک تایید لازم است به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی کشور مراجعه نمایید. 
8. تصدیق ۱۰ ساله ثبت برند
در نهایت نیز گواهی ۱۰ ساله برند خود را دریافت می‌کنید. پس از چاپ دو روزنامه رسمی، یک نسخه از این دو روزنامه را بایستی به همراه اظهارنامه ثبت برند و نمونه برند به اداره مالکیت معنوی ببرید و با ارائه رسید، سند برند ثبت شده را تحویل بگیرید.