قسمت های اصلی یک سایت یا وبسایت
به طور کلی هنگام کدنویسی، یک سایت از 3 بخش ساخته میشود. بخش اول یا همان بالایی، header است. بخش بعدی main یا content نام دارد که درواقع محتوای سایت یا وبسایت در آن جای میگیرد. بخش انتهایی هم فوتر است. در تصویر پایین بهتر متوجه تفاوت اینها میشوید:
حتی اگر هنوز هم دقیق نمیدانید اینها چه چیزهایی هستند و هر کدام باید چه جزئیاتی داشته باشند، نگران نباشید چون در ادامه مقاله همه چیز را به شکل تصویری به شما آموزش میدهم.
_ هِدر یا header
بالاییترین بخش وب سایت، هِدر نام دارد. منظورم از بخش بالایی چیزی است که در تصویر پایین مشخص کردم:
هدر سایت یک بار ساخته میشود اما در همه صفحات شما قرار گرفته و تکرار خواهد شد. این یعنی هدر صفحهای که الان داخلش هستید با هدر یک مقاله دیگر یا حتی صفحات درباره ما و تماس با ما هم شبیه به هم هستند.
با توجه به اینکه اصولا مخاطبان اولین چیزی که در یک سایت میبینند هدر است، هدر باید شامل این چیزها باشد:
- لوگو برند،
- منو اصلی سایت یا وبسایت،
- دکمههای ضروری.
منظورم از دکمههای ضروری، دکمههایی مثل سبد خرید، آیکون شبکههای اجتماعی، آیکون جستجو و… است. علاوه بر دکمههای ضروری، وجود منو هم در هدر اهمیت زیادی دارد.
منو سایت یا وبسایت
منو خودش یکی از بخش های اصلی سایت است. شما میتوانید هر طور که دوست دارید دکمههای منو سایت را تغییر بدهید، اما به طور استاندارد، لینک این صفحات باید در منو شما دیده شود:
- صفحه اصلی،
- صفحه وبلاگ،
- صفحه فروشگاه،
- صفحه خدمات،
- صفحه درباره ما،
- صفحه تماس با ما.
علاوه بر اینها، لینک مهمترین صفحات شما هم میتواند در منو باشد. مثلا اگر مهمترین هدفتان در سایت این است که مخاطبان دوره رایگانتان را دانلود کنند، میتوانید لینک آن را به شکل مستقیم در منو قرار بدهید تا مخاطبان بیشتری آن را ببینند.
_ main یا بخش محتوای سایت
یکی دیگر از اجزای بسیار مهم سایت، قسمت main است. هر چیزی که بین فوتر و هدر سایت شما قرار گرفته، درواقع در بخش main است. بنابراین محتوای هر صفحه در این قسمت قرار میگیرد.
منظور از محتوا همان کلمات، تصاویر، ویدیوها و صوتهایی است که در صفحه اصلی و دیگر صفحات قرار میدهید.
البته که اگر در ابتدای مسیر هستید، اهمیت محتوای متنی از همه مهمتر است. مخصوصا صفحه اصلی سایت شما باید محتوای متنی کامل و مشخصی داشته باشد. همانطور که در مقاله «صفحه اصلی سایتتان را جذاب درست کنید» هم گفتم، در صفحه اصلی سایتتان باید به مخاطب توضیح بدهید که خدمات و محصولات شما چیست و میتوانید در چه زمینهای به او کمک کنید؟
دقیقا مثل کاری که در صفحه اصلی سایت پرتال انجام دادیم و به کاربر توضیح میدهیم که میتواند به کمک سایت ساز و فروشگاه ساز ما، کسب و کار اینترنتیاش را راهاندازی کند.
البته اهمیت محتوای متنی نباید باعث شود که شما نسبت به انواع محتوای دیگر بیتوجه باشید. اجازه بدهید کمی هم در مورد آنها صحبت کنم.
تصاویر
با توجه به اینکه مخاطب وب، مخاطب بیحوصلهای است، ما سعی میکنیم با استفاده از تصاویر زمان بیشتری در سایت نگهش داریم. بنابراین میتوانم بگویم وجود تصاویر در وب سایت شما بسیار مهم است و یکی از اجزای اصلی سایت تان عکسها هستند. البته چند نکته مهم در مورد تصاویر وجود دارد که باید به شما توضیح بدهم:
- اول اینکه استفاده زیاد از تصاویر ممکن است باعث کاهش سرعت سایتتان شود،
- دوم اینکه پیشنهاد میکنم حجم تصاویر را قبل از بارگذاری در سایت، بهینه کرده و کاهش بدهید،
- در نهایت سوم اینکه ترجیحا فقط از یک سبک تصویر مثل تصاویر واقعی، انیمیشن و… در کل سایت استفاده کنید.
ویدیو و صوت
مخاطبان وب در این چند ساله به محتوای ویدیویی به شدت علاقه پیدا کرده و به مرور به سمت محتوای صوتی هم متمایل شدهاند. برای اینکه اهمیت محتوای ویدیویی را متوجه شوید، باید بگویم که سایت اشتراک ویدیو یوتیوب یکی از 3 سایت پربازدید دنیا و سایت اشتراک ویدیو آپارات هم یکی از 3 سایت پرمخاطب ایران است!
پس مخصوصا در صفحات اصلی، خدمات و محصول سایتتان بهتر است از محتوای صوتی و ویدیویی استفاده کنید تا مخاطبان بیحوصلهای که حال متن خواندن ندارند را جذب کنید.
_ فوتر یا footer سایت
تا اینجا به عنوان بخش های اصلی سایت، هدر و main را به شما معرفی کردم. اما در مورد فوتر؛ میتوان گفت فوتر پاورقی وب سایت است؛ چیزی که در تصویر پایین مشاهدهاش میکنید:
اصولا متن و محتوایی که در بخش فوتر قرار میگیرد، هدفش کمک کردن به مخاطب برای رسیدن به صفحات مورد نظر در سایت است. مثلا بعضیها لینک صفحات مهم سایت را در بخش فوتر مینویسند، بعضی دیگر لینک آخرین مقالات سایت را در آن قرار میدهند، بعضیها لینک محصولات مهم سایت و… . علاوه بر اینها، در اغلب کسب و کارهای اینترنتی ایرانی، نمادهای اعتماد اینماد، ساماندهی و دیگر مجوزها در فوتر قرار میگیرد تا مخاطبان سریعا آن را پیدا کنند.
چطور اجزای سایت را ویرایش کنم؟
همانطور که بالاتر خواندید، ممکن است هر وب سایت با توجه به سلیقه طراح یا صاحب یا اصلا استراتژیهایش، جزئیات متفاوتی در بخشهای هدر، محتوا و فوتر قرار بدهد. اما یک سوال مهم وجود دارد و آنهم اینکه در موقع نیاز چطور میتوانیم این بخشها را ویرایش کرده، ظاهرشان را تغییر بدهیم و محتوای متفاوتی در آنها بگذاریم؟
جواب این سوال به سیستم مدیریت محتوای سایت شما برمیگردد. مثلا اگر وب سایتتان وردپرسی باشد، باید کار با صفحهسازها را یاد گرفته و کمی هم تخصص در وردپرس داشته باشید. اگر سایت اختصاصی دارید، احتمالا باید برای ایجاد تغییرات به طراح سایتتان پول بدهید.
اما اگر سایتتان را در فروشگاه ساز یا سایت یا وبسایت ساز پرتال ساختهاید، به راحتی میتوانید با ابزارهای رایگانی که در اختیارتان قرار گرفته بخشهای سایت را تغییر بدهید. این کار را خودتان به صورت رایگان انجام میدهید و به هزینه اضافی هم احتیاج ندارد. اگر هم نتوانستید تغییرات مورد نظر خود را در سایت یا وبسایت اجرا کنید، فقط کافیست با پشتیبانی پرتال تماس بگیرید. پشتیبانی پرتال به صورت کاملا رایگان تغییرات مورد نظر شما را در سایت ایجاد میکند.
اجزای اصلی سایت؛ حرفهای باشید!
تا اینجا عملا با اجزای طراحی سایت یا وبسایت آشنا شدید و فهمیدید که در 3 بخش اصلی سایتتان میتوانید چه محتوایی قرار بدهید. اما در ادامه مقاله میخواهم کمی جزئیتر شده و به شما توضیح بدهم که ویژگیهای یک سایت یا وبسایت حرفهای چیست و چه اجزایی باید داشته باشد. با من همراه باشید.
1_ لوگو
منظور از لوگو همان تصویری است که نمایانگر برند شماست. مثلا تصویر پایین لوگو پرتال است:
باید دقت کنید؛ یکی از اجزای تشکیل دهنده که مخاطبان نسبت به آن در مورد حرفهای بودن یا نبودن تجارتتان قضاوت میکنند، لوگو است. مطمئنا اگر از لوگو بیکیفیت، کپی شده یا لوگوهایی که به جای لوگو صرفا یک متن هستند استفاده میکنید، مخاطبان قضاوت خوبی در موردتان نخواهند داشت.
اصولا لوگو سایت باید با توجه به شخصیت برند، خدمات، حوزه فعالیت و… طراحی شود. به طور کلی هم لوگو را در وب فارسی یا در بخش راست یا وسط هِدر قرار میدهند. راستی اگر فعلا نمیخواهید خیلی برای طراحی لوگو هزینه کنید، پیشنهاد میکنم مقاله «برای سایت و اینستاگرام لوگوی رایگان طراحی کن» را بخوانید.
2_ اقدام به عمل یا CTA
درست است که شما وب سایتتان را مثل کف دستتان میشناسید و میدانید برای رسیدن به هر بخشش باید از چه مسیری حرکت کنید، اما برای کاربرانتان اینجا مثل یک محله غریبه است!
بنابراین برای اینکه مسیر مخاطب را در وب سایت یا وبسایت روشن کرده و آنها را سریعتر به صفحات تجاری کسب و کارتان راهنمایی کنید، باید از CTA ها کمک بگیرید. CTA یا اقدام به عمل یک درخواست مستقیم از کاربر برای انجام کاری است. مثلا تصویر پایین را ببینید:
همانطور که مشاهده میکنید، ما با کمک این دکمه از مخاطب خواستهایم برای شروع راهاندازی وب سایتش، کلیک کند. به این ترتیب در صفحه اصلی تعداد زیادی از مخاطبان را به راحتی به مشتری تبدیل میکنیم.
البته در صفحات و بخشهای مختلف سایت، ممکن است با CTA درخواستهای مختلفی از کاربر داشته باشید. مثلا در همین مقاله من چندین بار از شما درخواست کردم که روی یک لینک کلیک کرده و وارد صفحه دیگری از سایتمان شوید! این همان اقدام به عمل است که از آن صحبت میکنم.
راستی دقت کنید، متنی که روی دکمه مینویسید یا به عنوان CTA استفاده میکنید، در تصمیم مخاطبان برای کلیک کردن یا نکردن تاثیر زیادی دارد. بنابراین کمی از منظر روانشناسی به آن نگاه کنید و در انتخاب متن و حتی رنگ وسواسی باشید.
3_ سایدبار یا SIDEBAR
تصویر پایین از دیجی کالا است:
قسمتی که در رنگ مشخص شده، سایدبار نام دارد. نمیتوانم بگویم که الزاما سایدبار یکی از قسمت های اصلی سایت است، اما خب خیلی از سایتها میتوانند به کمک آن، مخاطبانشان را بیشتر درگیر کرده و حتی فروش بیشتری داشته باشند.
مخصوصا فروشگاهی که میتوانند در بخش سایدبار محصولاتشان را نمایش داده و مخاطبان را به خرید آن متمایل کنند. البته از سایدبار استفادههای بسیار دیگری مثل تبلیغات، ترغیب به مشاهده بقیه مقالات سایت و… هم میشود.
با توجه به اینها، پیشنهاد میکنم اگر برنامه خاصی برای بخش سایدبار سایت یا وبسایت دارید، حتما آن را فعال کنید. فعال کردن آن در هر سیستم مدیریت محتوایی متفاوت است اما اگر از مشتریان پرتال هستید، فعال کردنش صرفا به اندازه یک کلیک زمانتان را میگیرد.
4_ وبلاگ
اگر دقت کنید همه وب سایتهای بزرگ و قدرتمند در سایتشان وبلاگ یا همان بلاگ دارند. درواقع وبلاگ بخشی است که در آن مقالات سایت قرار میگیرد. اگر هنوز توجیهی نمیبینید که به خاطرش اقدام به تولید و انتشار محتوا در وبلاگ کنید.