۱. هاست اشتراکی
اگر فضای سرور فقط متعلق به شما نباشد و وبسایتهای دیگر هم بتوانند فایلهایشان را روی همان سرور نگه دارند، به آن هاست اشتراکی میگویند. راهاندازی این نوع سرویس میزبانی وب مقرونبهصرفه و سریع است؛ اما بهدلیل اشتراکیبودن، فقط برای وبسایتهای کوچک و متوسطی مناسب است که انتظار ترافیک خیلی زیادی ندارند.
۲. هاست اختصاصی
این نوع هاستینگ همانطورکه از نامش پیداست، سروری دارد که فقط فایلهای یک وبسایت را میزبانی میکند؛ پس میتوانید حدس بزنید که این سرویس گرانقیمتتر از دیگر هاستهاست. اگر وبسایت بزرگی دارید یا ترافیک زیادی میگیرید یا به کنترل بیشتری روی سرورتان نیاز دارید، این سرویس انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.
۳. VPS
در سرویس هاست VPS یا مجازی، یک سرور مجازی در قالب یک سرور اختصاصی برای هر وب ایفای نقش میکند؛ اما درواقع روی هر سرور چندین وبسایت فعال هستند. بههمیندلیل، هاست VPS سرویسی بین میزبانی اشتراکی و اختصاصی بهشمار میرود. تفاوت اصلی بین هاستهای VPS و اشتراکی در این است که مشتریان VPS به پیکربندی سرور دسترسی کامل دارند؛ ازاینرو، به نوع اختصاصی نزدیکتر هستند. وبسایتهای کوچک و متوسطی که خواهان انعطافپذیری بسیاری هستند و بودجه محدودی هم دارند، میتوانند میزبانی وبسایت خود را به این سرویس بسپارند.
۴. هاست ابری
هاست ابری جزو جدیدترین و محبوبترین سرویسهای میزبانی وب محسوب میشود. در این سرویس، شبکهای از سرورهای ابری مجازی و فیزیکیِ متصلبههم از وبسایتها میزبانی میکند. این شبکه باعث ایجاد هاستینگ قدرتمندی میشود که وبسایتهای حجیم میتوانند روی آن حساب کنند. اگر وبسایتتان فایلهای رسانه زیاد و حجیمی دارد، هاست ابری میتواند بهترین انتخاب برای آن باشد. گفتنی است هزینه نسبتاً گران نیز یکی از ویژگیهای این سرویس محسوب میشود.
۵. هاست دانلود
بعضی از وبسایتها فایلهای بسیار زیادی برای دانلود دارند؛ مانند وبسایتهای آموزشی و دانلود موسیقی. صاحبان این وبسایتها میتوانند تصمیمی هوشمندانه بگیرند و فایلهای دانلودی را روی هاستی جداگانه ذخیره کنند و نه روی هاست اصلی وبسایت. در این صورت، هربار که کاربران میخواهند فایلی را از این وبسایت دانلود کنند، درخواستشان به هاست دانلودی فرستاده میشود و فایلها را از این هاست دوم دانلود میکنند. همانطورکه میتوانید حدس بزنید، بزرگترین مزیت داشتن هاست دانلودی درکنار هاست اصلی، افزایش سرعت وبسایت است؛ چراکه فایلهای دانلودی در هاست اصلی ذخیره نمیشوند و فضای اجرای فایلهای بدنه وبسایت را اِشغال نمیکنند.
هاستینگ چه امکاناتی را برایمان فراهم میکند؟
با تهیه سرویسهای میزبانی، خدمات دیگری هم دریافت خواهید کرد که درادامه، به برخی از آنها اشاره میکنیم.
۱. آپتایم
Uptime یا قابلیت اطمینان به مدتزمانی اشاره میکند که سرویس میزبانی میتواند فعال باشد. برای مثال، بعضی از سرویسها آپتایم ۹۹درصد را ارائه میکنند. این یعنی هاستینگ فقط ۱درصد مواقع ممکن است از دسترس خارج شود. بدیهی است که هرچه Uptime بیشتر باشد، وبسایت شما کمتر با مشکلات دسترسی مواجه میشود. معمولاً هرچه سرویسهای میزبانی قدرتمندتر باشند، آپتایم آنها نیز بیشتر است.
۲. ترافیک و پهنای باند
در شرکتهای میزبانی و جایی که پلنها معرفی شدهاند، ویژگیهای ترافیک و پهنای باند هر سرویس نیز معرفی میشوند. برای نمونه، بسیاری از سرویسها پهنای باند نامحدودی دارند؛ یعنی وبسایت شما هرچقدر هم بازدید داشته باشد، از دسترس خارج نمیشود. البته باید دید تجربه کاربران قبلی از این شرکتها چیست و آیا این ادعا صحت دارد یا خیر.
۳. ثبت و خرید دامنه
ثبت و خرید دامنه بهمعنی فعالسازی سرویس میزبانی دامنه است. پیشتر هم اشاره کردیم که شرکتهای هاستینگ این کار را هم انجام میدهند. کافی است نام دامنه مدنظرتان را وارد کنید تا درصورت آزادبودنش، هزینه اشتراک را پرداخت کنید و مالک آن شوید. شایان ذکر است تا وقتی اشتراکتان تمام نشود، این دامنه به وبسایت شما متعلق خواهد بود.
۴. کنترلپنل
کنترلپنل داشبوردی ساده است که بهکمک آن میتوانید جزئیات سرویس میزبانی و سرور خود را مشاهده کنید و بیشتر آنها را تغییر دهید. مدیریت آدرسهای ایمیل دامنه، نسخه PHP، ریدایرکتها، ویرایش فایلهای وبسایت و… از امکانات کنترلپنل است. گفتنی است که کنترلپنلها معمولاً در دو نوع cPanel و DirectAdmin ارائه میشوند. این کنترلپنلها امکانات مشابهی دارند و فقط رابط کاربریشان متفاوت است. نوع کنترلپنل هر سرویس را میتوانید بین مشخصات آن ببینید.
۵. PHP ،htaccess. ،SSH ،MySQL ،FTP و…
اگر در فرایند راهاندازی وبسایت، به نصب نسخه جدید PHP یا Perl نیاز دارید، میتوانید از میزبانی خود کمک بگیرید. همچنین، اگر میخواهید تغییراتی روی فایل .htaccess اعمال کنید، میتوانید کار را به همان شرکت بسپارید. کارهایی مانند سفارشیسازی پیام خطاها و محافظت از وبسایت دربرابر سرقت پهنای باند با تغییر کدهای فایل .htaccess انجام میشوند. دسترسی SSH نیز برای نگهداری پایگاههای داده مانند MySQL یا اجرای سیستمهای مدیریت محتوا کاربرد دارد. این دسترسی هم ازجمله خدماتی است که شرکتهای میزبانی ارائه میدهند. FTP هم از دیگر خدمات مهم هاستینگ است که بهکمک آن میتوانید فایلهای وبسایت را از حافظه کامپیوتر به سرور منتقل یا فایلها را از سرور دانلود کنید.
۶. پشتیبانی فنی
شاید سرور ناگهان از دسترس خارج شود یا بعضی از صفحات وبسایت دچار مشکل شوند یا در راهاندازی و نگهداری وبسایت خود سؤالی داشته باشید. درهرصورت، شرکتهای هاستینگ باید پشتیبانی فنی قدرتمندی داشته باشند تا دستتان را خالی نگذارند. بنابراین، موقع انتخاب بهترین شرکت هاستینگ، نوع پشتیبانی آنها را هم بررسی کنید و ببینید چند راه برای پشتیبانی دارند؟ آیا ۲۴ساعته در ۷ روز هفته پاسخگو هستند؟ کدام خدمات پشتیبانی را ارائه میدهند؟
هنگام انتخاب هاستینگ به چه نکاتی توجه کنیم؟
برای انتخاب هاستینگ باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
علاوهبر توجه به کیفیت خدمات گفتهشده، برای انتخاب هاستینگ باید به این ویژگیها نیز توجه کنید:
- هزینه مقرونبهصرفه
- میزان مقیاسپذیری و انعطاف خدمات
- کیفیت پشتیبانی
- بررسی شهرت و نظر کاربران قبلی
ممکن است برخی از هاستینگها از یک سو هزینه خدماتشان و از سوی دیگر کیفیتشان را کاهش دهند. ازاینرو، میتوانید در ابتدا چند سرویس را بهصورت کوتاهمدت بیازمایید و سپس برای خرید هاست و سرور اقدام کنید.
۶. هاست نمایندگی (ریسلر)
Reseller بهمعنی نمایندگی است که محصولات یا خدمات برند یا شرکت دیگری را میفروشد. منظور از Reseller Host نیز شرکتی است که بهعنوان نمایندگی، خدمات هاستینگ شرکت دیگر را عرضه میکند. بسیاری از شرکتهای هاستینگ داخلی سرورهای مخصوص خود را ندارند؛ بلکه نماینده خدمات هاست و سرور شرکتهای خارجی هستند و آنها را به کاربران ایرانی میفروشند.