اخبار و مقالات

هاستینگ ایکس بینگو

ایکس بینگو

هاستینگ چیست؟

هاست به‌معنای میزبان است و به هاستینگ «میزبانی» نیز گفته می‌شود. وقتی می‌خواهیم وب‌سایتی را در شبکه جهانی وب فعال کنیم و در‌دسترس عموم کاربران قرار دهیم، باید از دو نوع هاستینگ استفاده کنیم:

  1. هاستینگ وب؛
  2. هاستینگ دامنه.

این هاستینگ‌ها سرویس‌هایی هستند که شرکت‌های خدمات هاستینگ ارائه می‌دهند؛ بنابراین، منظورمان از «هاستینگ» شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات میزبانی است. حالا هاست چیست ؟ در‌ادامه، درباره هاست دامنه و هاست وب صحبت خواهیم کرد.

۱. میزبانی دامنه چیست؟

میزبانی دامنه یکی از سرویس‌های ویژه‌ای است که شرکت‌های خدمات میزبانی ارائه می‌دهند. این سرویس دامنه‌ای که انتخاب کرده‌اید (مثل Xbingo.ir)، برایتان ثبت و میزبانی می‌کند. تا زمانی‌که اشتراک این سرویس را به شرکت مرتبط پرداخت کنید و آن را فعال نگه دارید، دامنه مدنظر متعلق به شما خواهد بود. بنابراین، می‌توانید وب‌سایت دلخواهتان را روی این دامنه فعال کنید.

۲. میزبانی وب چیست؟

وقتی دامنه‌ای را انتخاب و خدمات میزبانی آن را تهیه کردید، وقت آن است که به‌سراغ سرویس میزبانی وب بروید تا فایل‌های وب‌سایتتان را در شبکه جهانی وب قرار دهید. برای این کار ابتدا باید در ازای پرداخت اشتراک، یکی از پلن‌های میزبانی وب شرکت مرتبط را انتخاب کنید. با این کار بخشی از منابع سرور آن شرکت که شامل RAM و فضای هارد و پهنای باند است، به وب‌سایت شما اختصاص داده می‌شود.

سپس، باید به پنل مدیریتی هاست وب خود بروید و فایل‌های وب‌سایت را روی سرور آپلود کنید. البته بعضی از شرکت‌های هاستینگ خودشان مراحل پیکربندی و راه‌اندازی وب‌سایت را انجام می‌دهند. به‌عبارت‌دیگر، وقتی به‌عنوان صاحب وب‌سایت درخواست می‌دهید که وب‌سایتتان روی شبکه WWW در‌دسترس کاربران قرار گیرد، شرکت‌ هاستینگ مدنظر بخشی از فضای ذخیره‌سازی سرور خود را به فایل‌ها شما اجاره می‌دهد. تا وقتی هاستینگ فعال باشد، فایل‌های شما روی این سرور باقی می‌مانَند و اجرا می‌شوند.

۳. وب سرور چیست؟

پیش‌تر در بحث هاستینگ‌های وب، از سرور نام بردیم. در تعریفی کاملاً ساده، سرور کامپیوتری است که دائماً روشن است. این کامپیوتر بسیار قدرتمند است و فضای ذخیره‌سازی زیادی نیز دارد. وقتی فایل‌های وب‌سایتتان نظیر فایل‌های رسانه و کدها و پایگاه‌داده را روی این سرور قرار می‌دهید، هر‌بار که کاربری درخواست باز‌شدن وب‌سایت شما را می‌دهد، این درخواست به سرور فرستاده می‌شود. پاسخ این درخواست نیز که Load‌ شدن وب‌سایت است، سرور می‌دهد. هریک از شرکت‌های میزبانی وب، سرورهای مخصوص خود را دارند که فضای آن‌ها را به وب‌سایت‌ها اجاره می‌دهند؛ بنابراین، وقتی خدمات این شرکت‌ها را دریافت می‌کنید، می‌توانید فایل‌های وب‌سایتتان را روی آن سرورها ذخیره کنید تا همه کاربران بتوانند در فضای آنلاین وب‌سایت شما را ببینند.

دامنه و سرور چگونه به‌هم متصل می‌شوند؟

همان‌طور‌که گفتیم، برای راه‌اندازی وب‌سایت روی سرور عمومی باید هاستینگ دامنه و هاستینگ وب داشته باشید. سپس، فایل‌های وب‌سایت را روی سرور متعلق به هاستینگ وب آپلود کنید. بدین‌ترتیب، وقتی کاربران نام این دامنه را در مرورگر وارد می‌کنند، این فایل‌ها برایشان Load می‌شود و وب‌سایتتان را می‌بینند.

حال دامنه و سرور چگونه به‌هم متصل می‌شوند؟ پاسخ این پرسش ساده است: به‌کمک DNSها. وقتی کاربری دامنه شما . (XBingo.ir) را در مرورگر وارد می‌کند، این دامنه به پایگاه‌داده‌ای به نام «DNS Server» فرستاده می‌شود. سپس بر‌اساس اطلاعات موجود در این پایگاه‌داده‌، IP متناظر با این دامنه پیدا می‌شود. این IP آدرس سروری است که به این دامنه متصل شده؛ پس همین IP کاربر را به سروری می‌رساند که شامل فایل‌های وب‌سایت دامنه example.com است.

وظیفه تبدیل نام دامنه به IP برعهده DNS است. درواقع، هاست دامنه از اطلاعات DNS استفاده می‌کند تا این کاربر را دقیقاً به سروری متصل کند که شامل فایل‌های وب‌سایتی است که روی همین دامنه فعال است.

نکته: اگر هاست دامنه و هاست وب را از یک شرکت تهیه کنید، خودِ شرکت کار اتصال این دو را به یکدیگر انجام می‌دهد و لازم نیست شما کاری انجام دهید. اگر‌هم این هاست‌ها را از دو شرکت متفاوت تهیه کنید، تنها کاری که باید انجام دهید، این است که DNSهای ارائه‌شده شرکت میزبانی دامنه را در قسمت DNSهای هاست وب خود قرار دهید.

انواع هاستینگ وب

حالا دیگر می‌دانیم فضای سروری که شرکت میزبانی وب به شما اختصاص می‌دهد، جایی است که فایل‌های وب‌سایتتان نگه‌داری و اجرا می‌شوند؛ بنابراین، هر‌چه این فضا بیشتر باشد، فایل‌ها جای مانور بیشتری خواهند داشت و سریع‌تر اجرا خواهند شد. پس مهم‌ترین ویژگی ‌هاست‌ها مقدار فضایی است که به وب‌سایت‌ها اختصاص می‌دهند. در نگاهی دقیق‌تر، هاستینگ‌ها بسته به دو متغیر زیر به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • میزان فضایی که به ذخیره و اجرای فایل‌های وب‌سایتتان اختصاص می‌دهند.
  • فضای این سرور فقط برای شماست یا وب‌سایت‌های دیگر هم می‌توانند از آن استفاده کنند؟

براین‌اساس، سرویس‌های میزبانی در انواع زیر دسته‌بندی می‌شوند:

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *