در این مقاله قصد داریم از تولید محتوای سایت صحبت کنیم. بدین منظور باید بدانیم تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟ پس از آن میتوان بررسی کرد که یک کارشناس تولید محتوا با رعایت چه قوانینی به تولید محتوای سایت میپردازد؟ برای کسب تمامی اطلاعات در این زمینه با ما همراه باشید.
به انتشار هر مطلبی که حاوی پیام مهمی برای انتقال باشد، تولید محتوا یا محتواسازی گفته میشود. محتواسازی دارای مراحل مختلفی است و میتواند اهداف متفاوتی را نیز به دنبال داشته باشد. در واقع اگر بخواهیم به کاربرد محتواسازی اشاره کنیم باید سراغ دنیای تبلیغات برویم. تبلیغات باعث افزایش دیده شدن یک کسب و کار میشود و به قولی شاهراهی مهم برای معرفی یک کسب و کار به شمار میآید. در گذشته از روشهای تبلیغاتی سنتی برای معرفی یک کسب و کار استفاده میشد که در نهایت به چاپ بنر خلاصه میشد. اما امروزه با استفاده از بستر اینترنت و ابزار دیجیتال و در واقع دنیای دیجیتال مارکتینگ به معرفی کسب و کار پرداخته میشود. به همین دلیلی امروزه تبلیغات اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ حرف اول دنیای تبلیغات به حساب میآید و به عنوان خط مقدم معرفی یک کسب و کار به شمار میآید. در گذشته با استفاده از روشهای تبیلغاتی گذشته، صاحبان کسب و کار نمیتوانستند رضایت طولانی مدت و دو طرفه مخاطب را به دنبال داشته باشند.
شاید تنها برای یک بار میتوانستند برای یک بار که شده جلب نظر مخاطب را داشته باشند و مخاطب هم ممکن بود بنا به دلایل خاصی تنها برای یک بار از خدمات مجموعه مورد نظر استفاده کند اما برای دفعات بعدی معمولا دیگر به سراغ این کار نمیرفت. اما علت چه بود؟ علت این بود که صاحب کسب و کار از دغدغهها و نیازهای مخاطبان باخبر نبود و نمیتوانست ارتباط دائم با مخاطب برقرار کند به همین دلیل بود که نیاز به محتواسازی احساس شد. این کار باعث برقاری ارتباط دو طرفه و البته طولانی مدت با مخاطب شد. محتواسازی معمولا اهداف زیر را به دنبال دارد:
اهداف مربوط به افزایش فروش و سود یک کسب و کار
اهداف علمی و یا آموزشی
اهداف فرهنگی در جهت بسط یک موضوع و بستر سازی
پیش شرط تولید محتوای سایت چیست؟
در این قسمت به سراغ پیش شرطهای لازم برای تولید محتوای سایت خواهیم رفت. حتما بیشتر شماها واژه پیش شرط یا پیش نیاز به گوشتان خورده است. منظور از این واژهها، رعایت مولفههایی برای شروع یک کار است. در اینجا نیز برای محتواسازی ما نیاز به دو مولفه اصلی و اساسی داریم که عبارت است از:
- هدفی که از تولید محتوای سایت دارید؟
- موضوعاتی که برای تولید محتوای سایت باید به آن استناد کرد.
در این مقاله ما قصد صحبت و بررسی درباره تولید محتوای سایت را داریم. معمولا هدف از تولید محتوای سایت اهداف متناسب با بازاریابی است که در طولانی مدت منجر به افزایش فروش و سود کسب و کار خواهد شد. معمولا صاحبان کسب و کار که نیاز به معرفی خدمات و کالاهای خود دارند، از بستر اینترنت برای این کار استفاده میکنند که در این صورت نیاز به راهاندازی سایت خود دارند که برای این کار حتما نیاز به تولید محتوای بسیارقوی و با کیفیتی دارند که بتواند با مخاطبانشان به خوبی ارتباط برقرار کنند. در واقع این کار بای باعث جذب مخاطب و افزایش بازدید از سایت شود که هدف نهایی از تولید محتوای سایت را محقق کند. منظور از موضوعات مورد نظر برای محتواسازی سایت نیز ارائه توضیحاتی درباره خدمات ارائه شده توسط یک کسب و کار به همراه توصیحاتی در مورد کالاهای مورد نظر است که در آن کسب و کار ارائه میشود. پس تا به اینجای کار هم موضوع ما مشخص شد هم هدف از محتواسازی مشخص شد پس میتوانیم وارد مرحله بعدی یعنی بررسی شرایط تولید محتوای خوب رفت.
چگونه تولید محتوای سایت خوبی انجام دهیم؟
در این قسمت پس از اینکه مولفههای لازم برای تولید محتوای سایت را با هم مرور کردیم باید به بررسی شرایط داشتن یک تولید محتوای خوب و با کیفیت بپردازیم. برای اینکه بتوانیم تولید محتوای با کیفیتی داشته باشیم باید بدانیم دقیقا درباره چه چیزی میخواهیم صحبت کنیم. منظور ما از این حرف تنها یک جمله بدیهی و البته کلیشهای نیست. منظور ما این است باید شما خودتان را به عنوان یک مخاطب در نظر بگیرید که میخواهد تمام اطلاعات و جزئیات لازم را برای استفاده از یک محصول یا خدمات خاص را کامل بداند. پس از آن باید یک سری اصول خاص را در این رابطه در نظر بگیرد و سعی کند آنها را اجرا کند که عبارت است از:
رعایت اصول سئو: میتوان گفت مهمترین اصل در دیده شدن محتوای سایت شما، رعایت اصل سئو است. این اصل به بهینهسازی مطالب سایت برمیگردد. تصور کنید شما کلی زحمت کشیدید و یک محتوای درجه یک را برای سایت خود آماده کردهاید اما هنگامی که کاربران در اینترنت به جستجوی مطلب مورد نظر میپردزاند اثری از مطلب شما مشاهده نخواهند کرد! اصول سئو به همین راحتی میتواند باعث افزایش رتبه و درجه مطلب شما شود و باعث بهتر دیده شدن آن توسط مخاطب در موتورهای جستجومیشود. پس حتما کسی که به تولید محتوای سایت مشغول است باید به اصول سئو نیز تسلط داشته باشد.
رعایت اصول نگارشی در تالیف متن: هنگامی که در حال گردآوری، تدوین و تالیف مطالب برای محتوای سایت هستید، حتما باید به اصول نگارشی تسلط داشته باشید. در واقع باید بدانید کجا از علائمنگارشی استفاده کنید و یا از زمان افعال، مصادر و … به درستی استفاده کنید. همچنین پرهیز از غلط املایی نیز در تولید محتوای سایت بسیار تاثیر گذار است.
اصالت سایت را حفظ کنید: متاسفانه بسیاری از سایتها به این مورد توجهی نمیکنند. بدین معنا که شما به عنوان یک کاربر وقتی وارد یک سایت میشوید باید با سایت دیگری که همان محصول را تنها با برند دیگری میفروشد، تفاوت احساس کنید. این تفاوت در نوع ارائه مطالب باید باشد. برای مثال سایت A و B هر دو در حال فروختن یک محصول هستند اما وقی واردهر دو سایت میشوید، دقیقا با مطالب تکراری مواجه میشوید که این مطلبباعث میشود مخاطب به سایت شما اعتمادی نکند اگر هم اعتمادی باشد معمولا به سایت مشهورتر است حتی اگر تمامی محتوا از سایت شما برداشته شده باشد! پس در کنار در نظر گرفتن قوانین تولید محتوا، سعی کنید همواره اصالت متن و یونیک بودن محتوای خود راحفظ کنید.
از اغراق، سویهگیری و تخریب رقبا خودداری کنید: برای اینکه بتوانید نظر مخاطب را البته در دراز مدت جلب و حفظ کنید باید این مورد را حتما رعایت کنید. فراموش نکنید تنها جلب مخاطب اهمیت ندارد بلکه حفظ مخاطب نیز بسیار مهم است. شما ممکن است با یک بار دروغ گویی، تخریب سایر برندها، اغراق بیش از حد در مورد محصولاتتان هنگام تولید محتوای سایت، مخاطب را تنها برای یک بار جذب کنید اما فراموش نکنید که وی را برای همیشه از دست خواهید داد! پس برای یک بار سوددهی، سود همیشگی خود را از دست ندهید.
برای تولید محتوای سایت سراغ چه کسی برویم؟
در انتهای این مقاله میخواهیم به سراغ این برویم که برای تولید محتوای سایت باید سراغ چه کسی برویم؟ برای این کار بهتر است سراغ کارشناس تولید محتوا برویم. کارشناس تولید محتوا فردی است که به صورت تخصصی به تولید محتوا میپردازد و به تمام اصولی که در بالا گفتیم مانند اصول سئو مسلط است. کارشناس تولید محتوا در واقع یک سئوکار نیز است که از دانش و مهارت خود در جهت محتواسازی استفاده میکند. برای اینکه بتوانید با کارشناسان تولید محتوا همکاری کنید، باید به سراغ شرکتهای تولید کننده محتوا یا شرکتهای فروش تولید محتوا بروید. با یک جستجوی ساده در اینترنت میتوانید اسامی این شرکتها را مشاهده کنید و با ورود به سایت این شرکتها میتوانید از خدماتی که در آنها ارائه میشود به طور کامل مطلع شوید. از جمله این شرکتها میتوان به نوین، الومحتوا، فرا محتوا، رایای مارکتینگ و … اشاره کرد. برای مثال پس از ورود به سایت شرکترایا مارکتینگ با تمام خدماتی که در این سایت ارائه میشود، اشاره خواهد شد.
از جمله فعالیتهایی که در این شرکت توسط کارشناسان تولید محتوا که به سئو نیز تسلط دارند، ارائه میشود، میتوان به تولید انواع محتواهای صوتی، تصویری، متنی، موشن گرافیک، تولید پادکست صوتی، دیتا اینتری و … اشاره کرد. همچنین در بسیاری از این شرکتها مانند رایا مارکتینگ میتوان نمونه کارهای مختلف را مشاهده کرد و در صورتی که از کیفیت کار راضی باشید برای ثبت سفارش خود اقدام کنید و آن را قطعی کنید. همچنین در صورتی که باز هم از کیفیت سفارشها مطمئن شوید، میتوانید یک محتوای هدیه درخواست کنید. برای این کار کافی است که در سایت ثبت نام کنید. این کار کاملا به صورت رایگان است. میتوانید برای این کار یک حساب کاربری در سایت این مجموعه برای خود ایجاد کنید تا باقی مراحل را به راحتی انجام دهید. پس از اینکه از کیفیت کار مطمئن شدید، میتوانید ثبت سفارش نهایی کنید و پس از گرفتن مشاوره و مشخص شدن زمان تحویل و قیمت نهایی که با توجه به تعداد کلمات مشخص میشود، برای ثبت نهایی به منظور تولید محتوای سایت اقدام کنید.
معرفی سایت برای گرفتن ایده تولید محتوا
اگر به عنوان یک وبمستر فعالیت کرده باشید، حتما به این مشکل برخورد می کنید که موضوع برای محتوای سایت پیدا نخواهید کرد. در چنین حالتی، بهترین کار آن است که از سایت های دیگر برای ایده گرفتن تولید محتوا استفاده نموده و در کنار کیورد تارگتینگ و لینک سازی داخلی و خارجی، سایت خود را قوی تر از قبل نمایید. وب سایت هایی که می توان از آنها برای ایده گرفتن در تولید محتوا استفاده کرد، عبارتند از:
• وب سایت های Quora: Quora نام یک وب سایتی است که در زمینه پرسش و پاسخ پیرامون موضوعات مختلف فعالیت می کند. از آنجایی که امروزه تولید محتوای سایت ابزاری برای پاسخگویی به سوالات کاربران است، شما می توانید از این سایت ها برای ایده گرفتن در مورد مشکلات کاربران در حیطه تخصص خود استفاده کنید. این کار می تواند منجر به افزایش ترافیک سایت شما بشود.
• سایت های رقبا: بسته به حوزه ای که فعالیت می کنید، همواره رقبایی خواهید داشت. در این حالت می توانید با پایش مستمر سایت های رقبا، موضوعات جدیدی که ایشان تولید می کنند را درنظر گرفته و با ایده گیری از آنها، موضوعات بهینه تری را برای مخاطبان خود ارائه کنید.
همچنین از دیگر سایت ها برای این کار می توان به BuzzSumo، Reddit و نیز Hubspot’s Blog Idea Generator اشاره کرد.
معرفی چند سایت تولید محتوا خارجی
فرقی نمی کند صاحب یک وب سایت در خارج از ایران باشید یا داخل کشور، همه وبمسترها و سئوکارها برای سایت خود نیاز به تولید محتوا دارند. به منظور رفع این خواسته مهم، سرویس های تولید محتوای سایت در برخی سایت های خارجی و داخلی ارائه می شوند. ابتدا به سراغ نمونه های خارجی می رویم که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• Writer Access:
این سایت یکی از پلتفرم هایی شناخته می شود که به صورت خاص در زمینه تولید محتوا فعالیت کرده و از سال 2000 تاکنون 2.5 میلیون پروژه را تحویل داده است. در این سایت، بیش از 15 هزار نویسنده، 500 ادیتور، 200 کپی رایتر، 500 مترجم و نیز 250 دیزاینر فعالیت می کنند.
• Semrush Marketplace:
برای کسانی که می خواهند تولید محتوای سایت را به یک منبع معتبر با برون سپاری کنند، مجموعه Semrush Marketplace پیشنهاد می شود. این شرکت با داشتن بیش از 12 سال سابقه فعالیت، توانسته است نیاز بیش از 7 میلیون کسب و کار را در این حوزه برطرف کند.
• The writer finder:
مورد دیگری که می توانید در بین سایت های خارجی برای تولید محتوای سایت بیابید، دِرایتر فایندر نام دارد. این مجموعه، از 7000 نویسنده ماهر برای این کار کمک می گیرد و امکان تولید محتوا در زمینه های مختلف را خواهد داشت.
معرفی سایت های تولید محتوا در ایران
از آنجایی که تولید محتوای سایت برمبنای سئو به زبان فارسی در سایت های خارجی انجام نمی شود و هزینه های سرسام آوری دارد، شما می توانید از پلتفرم های داخلی استفاده کنید. در این حالت می توان به شرکت های برتر زیر اشاره کرد که عبارتند از:
• رایامارکتینگ:
شاید بتوان مجموعه RayaMarketing با بیش از 7000 نویسنده، اولین مرجع سفارش تولید محتوای سایت در ایران دانست. این پلتفرم از سال 1395 به طور جدی فعالیت خود را در بخش بازاریابی و تولید محتوا شروع کرد و اکنون توانسته است بیش از 20 سرویس در این زمینه را برای کسب و کارهای آنلاین ارائه نماید. همچنین شما می توانید از طریق این سایت، اقدام به دریافت آموزش تولید محتوا نمایید.
همچنین از دیگر سایت ها در این بخش می توان به ایران محتوا، کارلنسر، فرامحتوا، گراف، کپی فای و غیره اشاره کرد.
خدمات سایت های تولید کننده محتوا
از جمله خدماتی که می توانید در سایت های تولید محتوای سایت بیابید، می توان گفت:
• تولید محتوا به زبان های مختلف.
• کیورد تارگتینگ و تحقیق کلمات کلیدی.
• بروزرسانی محتوای سایت و صفحات مختلف وب.
• تولید محتوای رپورتاژ و تبلیغاتی.
• تولید محتوای محصول.
• تولید محتوای صفحات لندینگ و رویدادها.
به طور معمول، این پلتفرم ها انواع سرویس های دیجیتال مارکتینگ را ارائه می کنند که می توانید با مراجعه به سایت، با دیگر خدمات آنها آشنا شوید.
منبع: