اخبار و مقالات, دسته‌بندی نشده

بخش‌های طراحی سایت

 

بخش‌های اصلی طراحی سایت

بخش‌های اصلی طراحی سایت شامل فرانت‌اند (Front-end) و بک‌اند (Back-end) هستند. فرانت‌اند بخشی از طراحی سایت است که کاربران با آن تعامل دارند. این بخش را کاربران می‌بینند و از نزدیک تجربه می‌کنند. فرانت‌اند با رابط کاربری گرافیکی و جذابیت سایت طرف است. به این بخش «سمت مشتری» نیز گفته می‌شود، زیرا در تعامل مستقیم با کاربران قرار دارد.

از سویی دیگر، بک‌اند توسط کاربران قابل‌مشاهده نیست. کاربران نمی‌توانند با این بخش تعامل مستقیم داشته باشند. این بخش فعالیت‌های مربوط به پشت‌صحنه را شامل می‌شود که معمولاً به ایجاد کتابخانه‌ها، کدنویسی و سایر موارد خلاصه خواهد شد. همچنین این بخش به‌عنوان «سمت سرور» شناخته می‌شود. هردوی این بخش‌ها در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کنند و درنهایت منجر به توسعه یک وبسایت می‌شوند.

 

بررسی مراحل طراحی سایت

 

انواع مراحل طراحی سایت

بعدازاینکه با بخش‌های اصلی طراحی سایت آشنا شدید، حالا نوبت به بررسی مراحل طراحی است. مراحل طراحی وبسایت شبیه به مراحل ساخت یک ساختمان است. سقف‌ها، دیوارها، طبقات و به‌طورکلی هر عنصر از ساختمان بعد ساخت فونداسیون انجام می‌شوند. اگر فونداسیون ساختمان احداث نشود، عملاً هیچ سازه‌ای وجود نخواهند داشت. بنابراین، هر مرحله از مراحل طراحی وبسایت باید به ترتیب انجام شوند تا درنهایت سایت موردنظر راه‌اندازی شود. در ادامه به مراحل طراحی یک سایت اشاره می‌کنیم:

 

مرحله برنامه‌ریزی برای طراحی سایت

این مرحله به هدف‌گذاری مربوط می‌شود، زیرا تعیین اهداف می‌تواند منجر به برنامه‌ریزی دقیق و اصولی شود. مرحله برنامه‌ریزی به معنای بررسی و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و دیدگاه‌های صاحب سایت و طراحان و توسعه‌دهندگان است. در این مرحله ممکن است سؤالات زیر ایجاد می‌شوند:

  • نوع سایت چیست؟ (فروشگاهی، خدماتی، بلاگ و غیره)
  • اهداف اصلی سایت چیست؟ (جذب مخاطب، فروش بیشتر و برندسازی)
  • مخاطب بالقوه سایت کیست؟ (زنان، مردان، کودکان، ورزشکاران و غیره)
  • قرار است چه خدماتی به مشتریان ارائه شود؟ (مسافرتی، پزشکی، ساختمانی و غیره)
  • عملکرد رقبا چگونه است؟ (بررسی رتبه، جایگاه و نقاط قوت و ضعف)
  • چه ایده‌های جدیدی را می‌توان ایجاد کرد؟
  • برای طراحی سایت چه مقدار بودجه موردنیاز است؟

این سؤالات می‌توانند بیشتر از موارد فوق باشند، ولی درنهایت با پاسخ دادن به این پرسش‌ها می‌توان برنامه دقیقی تدوین کرد. بااین‌حال، مرحله برنامه‌ریزی برای طراحی سایت شامل موارد زیر خواهد بود:

 

تعیین هدف و هدف گذاری

هدف اصلی از ایجاد یک وبسایت باید به‌وضوح تعریف شود. این هدف ممکن است شامل موارد انتقال اطلاعات، فروش محصولات، ارائه خدمات، آموزش آنلاین یا نمایش نمونه کارها در یک حوزه خاص باشد. تعیین هدف و هدف‌گذاری موجب جهت‌گیری درست و مؤثر در فرآیند طراحی و اجرای وبسایت می‌شود و به شما کمک می‌کند تا نتیجه‌ای مطلوب و مؤثر برای کاربران و هدف‌هایتان به دست آورید.

 

تحقیقات بازاریابی و تحلیل رقبا

تحقیقات بازاریابی و تحلیل رقبا از مراحل مهم در طراحی وبسایت است که به شما کمک می‌کند تا بهترین استراتژی‌ها و راهکارها را برای ایجاد یک وبسایت مؤثر و موفق پیش ببرید. بررسی الگوهای جستجو، رفتار در شبکه‌های اجتماعی و نحوه تعامل با وبسایت‌ها در این مرحله انجام می‌شود. همچنین شناسایی رقبا، بررسی ویژگی‌ها و عملکرد رقبا، بررسی نقاط قوت و ضعف رقبا و استراتژی آنها جزو اساسی مرحله تحلیل رقبا خواهد بود.

تعیین مخاطبان هدف و نیازهای آنها

تعیین مخاطبان هدف و شناخت نیازهای آنها از مراحل اساسی در طراحی سایت است. در این مرحله تعیین می‌شود که مشتریان کسب‌وکار چه کسانی هستند، چه نیازهایی دارند و چگونه می‌توان به این نیازها پاسخ داد. شناسایی شاخص‌های دموگرافیکی و رفتاری مانند سن، جنسیت، شغل، درآمد، ترجیحات خرید و رفتارهای آنلاین مشتریان برای شناسایی انواع پرسونای مخاطب انجام می‌شود.

 

انتخاب ابزارها و تکنولوژی‌های مناسب

انتخاب ابزارها و تکنولوژی‌های مناسب در طراحی سایت بسته به نیازها، اهداف و محدودیت‌های پروژه متفاوت خواهد بود. این ابزارها می‌توانند شامل انتخاب زبان برنامه‌نویسی، فریم‌ورک‌ها، پایگاه داده، سیستم مدیریت محتوا (CMS)، امنیت و حفاظت، بهینه‌سازی عملکرد، پلاگین‌ها و کتابخانه‌ها و سایر موارد باشند. این مرحله بسیار مهم است، زیرا پایه و اساس وبسایت خواهد بود.

 

پس از آنکه تصمیمات لازم را برای راه اندازی وبسایت گرفتید؛ نوبت به طراحی صفحات آن می رسد. در این مرحله ظاهر سایت شما شکل می گیرد و پیاده سازی می شود. اگر می خواهید سایتی که راه اندازی می کنید در نگاه اول مخاطب را مجذوب خود کند لازم است تا طراحی صفحات سایت خود را به تیمی کار درست و حرفه ای بسپارید. بررسی نمونه کارهای یک مجموعه به شما کمک می کند تا درباره میزان توانایی های تیم، اطلاعات کسب کنید. در ادامه به توضیحاتی در این زمینه خواهیم پرداخت تا راحت تر بتوانید بررسی های لازم را انجام دهید:

 

مرحله طراحی صفحات وبسایت

 

این مرحله از مراحل طراحی سایت به معماری سایت مربوط می‌شود که شامل نقشه سایت و وایرفریم (Wireframe) صفحات هستند. نقشه سایت رابطه صفحات با یکدیگر را نشان می‌دهد و وایرفریم نمای دقیقی از محتوایی که در هر صفحه ظاهر می‌شود، ارائه خواهد داد. به عبارتی، وایرفریم سلسله‌مراتب محتوا در هر صفحه را نشان می‌دهد. به این معنا که منو، فونت، تصاویر، مناطق سفید و سایر موارد براساس اولویت و مسائل زیبایی‌شناسی طرح‌بندی می‌شوند. در این مرحله باید به سبک بصری سایت نیز توجه ‌شود. سبک بصری به هویت برند مربوط می‌شود و باید تداعی‌کننده اهداف و مأموریت کسب‌وکار باشد. مراجعه به صفحه طراحی ui و ux اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیارتان قرار می دهد. به‌طورکلی، مرحله طراحی صفحات وبسایت شامل موارد زیر است:

 

ساختار اساسی و نقشه سایت

ساختار اساسی و نقشه سایت به طور خلاصه نشان‌دهنده تنظیمات و ترتیب صفحات و محتواهای وبسایت است. این ساختار به کاربران کمک می‌کند تا به‌راحتی و با سرعت به محتوای موردنظر دسترسی پیدا کرده و تجربه کاربری مثبتی را تجربه کنند. یک نقشه سایت مشابه یک نقشه شهری است که به‌منظور کمک به کاربران سایت و موتورهای جستجو ایجاد می‌شود.

 

طراحی رابط کاربری (UI) زیبا و کاربرپسند

طراحی رابط کاربری (UI) وبسایت یکی از عوامل اساسی در جلب‌توجه کاربران و ایجاد تجربه کاربری مثبت است. طراحی رابط کاربری شامل عوامل گوناگونی ازجمله طراحی رنگ، طرح‌بندی، فونت‌ها، آیکون‌ها، دکمه‌ها و دیگر عناصر بصری است که در ظاهر و تجربه کلی وبسایت تأثیرگذارند.

 

ایجاد تجربه کاربری (UX) بهینه

ایجاد تجربه کاربری بهینه بهبود تعاملات و تجربه کاربران با وبسایت اشاره دارد. این تجربه کاربری شامل تمام جنبه‌های مرتبط با تعامل کاربر با سایت و درکی است که کاربران از محتوا، طراحی و عملکرد وبسایت دارند. هدف اصلی UX بهبود راحتی، رضایت و مشوق‌های کاربران به استفاده راحت و کاربردی از وبسایت است.

 

پس از آنکه ظاهر سایت در بهینه ترین حالت ممکن طراحی شد، نوبت به توسعه و کدنویسی وبسایت می رسد. در این مرحله نیز همکاری با یک تیم با تجربه و حرفه ای باعث می شود تا در نهایت سایتی سریع، با امکاناتی جذاب و کاربرپسند داشته باشید.

 

مرحله توسعه و کدنویسی وبسایت

تمامی کارهایی که در مرحله طراحی اولیه انجام شد، در این مرحله به واقعیت بدل می‌شوند. توسعه سایت که از مهم‌ترین مراحل طراحی سایت محسوب می‌شود، عملاً به بخش‌های اصلی سایت که قبل‌تر توضیح دادیم، وابسته هستند (فرانت‌اند و بک‌اند). در این مرحله توسعه‌دهندگان فرانت‌اند از JavaScript، HTML و CSS استفاده می‌کنند تا عناصر محتوایی سایت را ایجاد کنند. از سویی دیگر، توسعه‌دهندگان برای برنامه‌نویسی و کدنویسی سایت بک‌اند از PHP، Java، Python و Node.js استفاده می‌کنند.

مرحله ورود اطلاعات اولیه

سایتی که اطاعاتی ندارد، مانند یک خانه خالی می‌ماند. اطلاعات سایت شبیه به مبلمان و وسایل داخل یک خانه هستند که به آن معنا و مفهوم می‌دهند. پس برای هویت بخشیدن به سایت، باید اطلاعات موردنیاز را تهیه کرد. در این مرحله اطلاعات اولیه مربوط به محصولات و خدمات سایت در صفحات مختلف وبسایت قرار می‌گیرند. به عبارتی، در این بخش از خدمات تولید محتوا استفاده می‌شود تا محتوای صفحاتی مانند درباره ما، صفحه اول سایت و صفحات خدماتی دیگر تولید و سپس آپلود شوند. کپی رایتینگ و استفاده از متون خلاقانه مانند تیترهای جذاب و شعارها در این مرحله انجام می‌شوند. همچنین تصاویر و بنرهای موردنیاز کسب‌وکار بسته به آنچه در مرحله طراحی اولیه انجام شده است، در صفحات قرار می‌گیرند.

 

مرحله راه‌اندازی و تست سایت

در این مرحله به‌اصطلاح سایت بالا می‌آید. راه‌اندازی سایت بااتصال به سرور انجام می‌شود. به‌این‌ترتیب، با تایپ کردن نام سایت به همراه دامنه آن می‌توانید اکنون در مرورگر خود وبسایت خود را مشاهده کنید. بعد از بالا آوردن سایت، نوبت تست کردن می‌رسد که از مهم‌ترین مراحل طراحی سایت است. تست کردن سایت بسیار مهم است، زیرا مشکلات را قبل از تحویل به مشتری مشخص می‌کند. وبسایت باید روی چندین مرورگر (فایرفاکس، گوگل کروم، اینترنت اکسپلورر) و چندین دستگاه (لپ‌تاپ، تبلت و موبایل) بررسی شود تا مسائل مربوط به‌سرعت سایت، چیدمان صفحات، ریسپانسیو بودن و سایر موارد بررسی شوند.

 

مرحله تحویل سایت و آموزش

بعد از تست کردن سایت و رفع مشکلات، پروژه طراحی وبسایت به اتمام رسیده است. تمامی مراحل طراحی سایت به‌صورت اصولی انجام‌شده‌اند و سایت تحویل مشتری داده می‌شود. سایت در این مرحله به‌طور کامل قابل‌اجرا و استفاده است و مشتری باید بدون مشکل از سایت بهره‌مند شود. همچنین برای اینکه مشتری بتواند از سایت نهایت استفاده را ببرد، آموزش‌های لازم توسط تیم طراحی و توسعه سایت ارائه می‌شوند. به‌خصوص نحوه استفاده از سیستم مدیریت محتوا (CMS) مهم‌ترین بخش از آموزش‌ها را شامل می‌شود. این آموزش‌ها می‌توانند به‌صورت راهنما در قالب PDF، ویدئوها، جلسات حضوری یا منابع دیگری ارائه شوند.

 

مرحله پشتیبانی

 

ابتدا باید بگوییم که وبسایت‌ها موجوداتی زنده هستند و نیاز به مراقبت و نگهداری دائمی دارند. حفظ امنیت سایت، بکاپ‌گیری، به‌روزرسانی محتوا، توجه به الگوریتم‌های گوگل ایجاد تغییرات در طرح‌بندی و سایر موارد به مرحله پشتیبانی مربوط می‌شوند. اما موضوعی که در این مرحله اهمیت دارد، مفهوم «استراتژی» است. به این معنا که سایت در طول عمر خود براساس یکسری استراتژی خاص کار می‌کند که شامل دستیابی به اهداف سازمان و آمادگی برای رقابت در دنیای همیشه در حال تغییر فناوری است.

 

موارد قابل انجام پس از اتمام مراحل طراحی سایت

 

مراحل طراحی سایت حرفه ای

 

طراحی وبسایت بعد از مرحله پشتیبانی تمام نمی‌شود، بلکه مراحل جدیدی برای بعد از طراحی وجود دارند که به بقا و موفقیت وبسایت کمک می‌کنند. کلیت مراحل بعد از طراحی توسط متخصصین «درنیکا» در نهایت کیفیت انجام می‌شود. خدمات بعد از طراحی وبسایت بسیار گسترده هستند و معمولاً به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

 

مدیریت و بروزرسانی محتوا

پس از ورود کاربر به سایت، محتوا همان چیزی است که باعث می شود تا کاربر در سایت شما بماند و احتمالا به مشتری شما تبدیل شود. استفاده از متن های ترغیباتی در کنار تصاویر جذاب باعث می شود تا کاربران از حضور در سایت شما لذت ببرند. مدیریت و بروزرسانی محتوا نیازمند استراتژی دقیق تولید و توزیع محتوا، همراه با نظارت بر بازخوردهای کاربران و پاسخ دادن به آنهاست. مجموعه درنیکا با داشتن نیروهای توانمند و خلاق در زمینه های مختلف تولید انواع محتوای متنی، تصویری، ویدئویی و صوتی فعالیت می نماید.

 

اندازه گیری و بهبود عملکرد

سرعت سایت نقش مهمی در رضایت کاربران از سایت شما دارد. بررسی ها نشان می دهد که کاربران تنها 3 ثانیه برای لود شدن صفحات سایت صبر می کنند و اگر سایت شما به کندی بالا بیاید، نتیجه آن خروج کاربر از سایت خواهد بود. لذا لازم است تا سرعت بارگذاری وبسایت با استفاده از ابزارهای تحلیلی بررسی شود و مواردی مانند بهینه سازی تصاویر، کاهش حجم فایل های CSS و JavaScript و … انجام شود تا همواره سایت سرعت مناسبی داشته باشد. بهبود عملکرد سایت و بهینه سازی تجربه کاربری موجب می شود تا رتبه سایت شما در موتورهای جست و جو نیز بهبود یابد.

 

پیاده سازی استراتژی های بازاریابی آنلاین

همانطور که در فضای آفلاین باید فعالیت های بازاریابی انجام دهید تا مشتری جذب کنید؛ در فضای آنلاین هم این موضوع اهمیت دارد. اگر فعالیتی برای بازاریابی آنلاین انجام ندهید، سایت شما هرگز دیده نخواهد شد! فعالیت هایی مانند بازاریابی محتوایی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی و روش های رایگان تبلیغات مانند بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو روش هایی است که معمولا به کار گرفته می شوند. بسته به نیاز کسب و کار و بازار، استراتژی بازاریابی آنلاین پیاده سازی می شود که نیاز به تجربه و تخصص در حوزه بازاریابی آنلاین دارد. برای اینکه در فضای آنلاین مشتری جذب کنید پیشنهاد می کنیم قبل از هر اقدام دیگری، از خدمات سئو استفاده کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *