اخبار و مقالات

لوگو چیست و چه کاربردی دارد؟

ارم و لوگو چیست؟

ارم و لوگو چیست؟ “لوگو”، “نشان‌واره” یا “آرم” یک نشانه‌ی گرافیکی هست که می‌تونه به صورت های مختلفی طراحی بشه. اما اغلب لوگوها در قالب علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از این‌ها طراحی و پیاده سازی می شن. شکل و فرم، رنگبندی، سبک طراحی حروف و خطوط و … در لوگوها می تونه حس های مختلفی رو در ما ایجاد کنه.

بنابراین انتخاب سبک مناسب لوگو به شده وابسته به زمینه فعالیت و مخاطبان برند موردنظر ماست و لازمه که یک طراحی حرفه ای لوگو در زمینه های مختلف وابسته به حرفه طراحی لوگو مهارت و تخصص داشته باشه.

لوگوها امروزه در انواع و اقسام مختلفی طراحی می شن و کاربردهای مختفی هم پیدا کردن که در ادامه شرح می دیم.

دنبال یه لوگو حرفه ای هستین؟

مهم ترین ویژگی لوگو چیست؟

بارزترین و مهم ترین ویژگی لوگو چیست؟ همون طور که گفتیم لوگو می تونه به شکل های مختلفی طراحی و پیاده سازی بشه. لوگو ها بخشی از هویت کسب و کار، محصول یا برند شمارو تشکیل می دن.

به زبان ساده، لوگو یک تصویر از برند به همراه اشاره به حوزه فعالیت برند یا کسب و کاره. نکته مهم در طراحی یک لوگو حرفه ای استفاده از حداقل ها برای به تصویر کشیدن حداکثرهاست! چرا که لوگو قراره در حداقل زمان مفاهیم عمیقی (مثل آرمان ها و ارزش های برند، زمینه فعالیت برند، نام برند و … رو در کنار جذابیت و زیبایی) رو در ذهن مخاطب حک کنه…!

تفاوت برند و لوگو چیست؟

آیا برند و لوگو با هم تفاوت دارن؟ تفاوت برند و لوگو چیست؟ این سوال شاید ساده به نظر بیاد اما بسیاااار مهمه. عده ای تصور می کنن برند همون نام لوگو هست و برنسازی یعنی آشنا شدن افراد با نام برند به کمک تبلیغات و سایر ابزارهای موجود… اما نکته اینه که مفهوم برند چیزی بسیاااار فراتر از لوگو هست. و لوگو تنها بخش کوچک اما مهمی از برندسازی رو ایفا می کنه.

همین الان به برند اپل، نایک و کوکاکولا فکر کنید!
اولین تصویری که در ذهنتون نقش بست چی بود؟!
اولین صدایی که در گوش شما ایجاد شد چی بود؟!
اولین حسی که در شما ایجاد شد چی بود؟!

تمام این مفاهیم به همراه حس های خوب یا بد، تجربه های تلخ یا شیرین و هرآنچه که در زندگیمون از خدمات، محصولات یا اقدامات یک بیزینس درک کردیم در مفهومی به نام برند جای می گیره و به همراه لوگوی برند در وجودمون ثبت می شه.

باید بدونیم که لوگو همون برند نیست و مفهوم برند، چیزی بسیاااار فراتر از لوگو هست…

در مقاله تفاوت لوگو و برند به طور کامل این مفاهیم رو شرح دادیم.

طراحی یک لوگوی حرفه ای چه مزایایی دارد؟

مزایای لوگو چیست؟ طراحی یک لوگوی حرفه ای و اصولی می تونه تاثیر به سزایی در محبوبیت شما و برند شما در ذهن مخاطبان داشته باشه. در حالی که داشتن یک لوگوی بی کیفیت و غیراصولی می تونه به برند شما ضربه بزنه. بنابراین اگر قصد سفارش طراحی لوگ رو دارید حتما در این زمینه تحقیقات لازم رو انجام بدید و از یک کارشناس خبره در زمینه لوگو حرفه ای و مسلط به استراتژی های رشد کسب و کار کمک بگیرید.

هدف لوگو چیست؟

هدف لوگو چیست؟ در یک جمله کوتاه می شه گفت لوگو ابزاریه برای سرعت بخشیدن به ماندگاری برند در ذهن مخاطبان و دیده شدن هرچه بیشتر و سریع تر برند در فضاهای مختلف توسط مخاطبان بالقوه برند.

زمانی که مخاطبان هدف ما با لوگوی برند ما روبه رو می شن، مفاهیم ضمنی موردنظر ما که توسط یک طراح لوگو حرفه ای در فضای لوگو اعمال شده با یک حس مثبت یا منفی (بسته به نحوه برندسازی ما…!) همراه شده و در مدت زمان کوتاهی در ضمیر ناخودآگاه افراد حک می شه و برند ما رو در ذهنشون ماندگار می کنه. و همون طور که می دونیم این یعنی یک موفقیت بزرگ برای رشد و پیشرفت برندهایی که به طور استاندارد به برندسازی بیزینس خودشون پرداختن…

ارم و لوگو چه کاربردی دارد؟

کاربرد لوگو چیست؟ همین الان به دورو بر خودمون نگاه کنیم. هر چیزی که در حال استفاده از اون هستیم، از گوشی موبایل، لپ تاپ، لباسی که پوشیدیم، کتاب هامون، وسایل شخصیمون و همه و همه با یک نماد همراهن تا بدونیم از کجا اومدن و قراره چه کمکی به ما بکنن.

این نماد کوچیک، رازآلود، جذاب و در عین حال مهم، تقریبا در جای جای محیط اطرافمون وجود داره و بخش مهمی از فضای ذهنی ما رو فراگرفته. برای جواب به این سوال که “لوگو چیست و چه کاربردی دارد” باید بگم که لوگو نمادیه که می تونه تمام قصه ها، داستان ها، تلاش ها، هزینه ها و چشم انداز یک برند رو با یک حس مثبت یا منفی همراه کنه و در یک نگاه تمامی این اطلاعات رو در ذهن ما حک کنه و بارها به طور ناخودآگاه به ذهن ما یادآوری کنه. ما به طور ناخودآگاه از محصولات و خدماتی استفاده می کنیم که نسبت بهشون حس نزدیکی و آشنایی بیش تری داریم.

و این همون برگ برنده برندهاست…!

داشتن یک لوگوی حرفه ای به تنهایی کافیه؟

برندها تلاش می کنن تا بیشتر به ما نزدیک بشن. بیشتر در ذهن ما حک بشن. بیشتر به ما یادآوری بشن. بیشتر دوسشون داشته باشیم. و اون برندی موفقه که بتونه لوگوی خودش رو به همراه مجموعه ای از خاطرات و حس های مثبت در ذهن ما حک کنه.

پس داشتن یک لوگوی حرفه ای به تنهایی کافی نیست. اما لازمه…
مثل چرخ برای ماشین یا بال برای هواپیما…!

انواع کاربردهای آرم و لوگو چیست؟

انواع کاربردهای  آرم و لوگو چیست؟ همه مون می دونیم که امروزه با گسترش انواع و اقسام تجارت ها و بیزینس های آنلاین و آفلاین، نیاز به دیده شدن برای موفقیت و رشد و پیشرفت بیزینس ها ضروریه. و هرکسی تلاش می کنه به نحوی دیده بشه. هرچه سرعت ثبت یک برند در حافظه ما بیشتر باشه، می تونه در صد موفقیت اون برند رو بالاتر ببره.

تاثیر لوگو در کسب و کار و موفقیت بیزینس ها از دیدگاه روانشناسی!

تاثیر لوگو در کسب و کار امروزه به شدت احساس می شه. لوگو یکی از مهم ترین ابزارهاییه که می تونه مسیر برندسازی رو برای بیزینس ها و کسب و کارها هموار کنه. چرا که از دیدگاه روانشناسی، تصاویر بسیار راحت تر از کلمات و جملات در ذهن ما نقش می بندن. لوگو ها می تونن به افراد کمک کنن که بیزینس، تجارت یا حرفه شخص موردنظرشون رو راحت تر به خاطر بسپارن و در مواقع نیاز به محصولات یا خدمات خاص به سراغ برندی برن که لوگوی اون بیشتر به چشمشون خورده و براشون آشناتره!

شرکت‌های تولیدی ، تجاری و صنعتی، کسب وکارهای کوچک و همین طور افراد با حرفه های مختلف امروزه از لوگو ها در شکل ها و سبک های مختلف به عنوان اولین قدم برای برندسازی حرفه ای خودشون استفاده می‌ کنن. تا از این طریق سریع تر و راحت تر با مخاطبان هدفشون ارتباط برقرار کنن و خدمات، اهداف و محصولشون به دیگران معرفی کنند و خودشونو در ذهن مخاطبان ماندگار کنن. و این تازه بخش خیلی کوچکی از روند برندینگ محسوب می شه. برای درک بهتر تاثیر لوگو در کسب و کارها و صنعت تبلیغات لازمه که از اصول روانشناسی، ضمیرناخودآگاه و ساختار مغز و ذهن انسان اطلاعات دقیق تری داشته باشیم. که درمقالات بعدی سوتکا حتما بیشتر در این زمینه صحبت می کنیم.

 

بهترین سبک لوگو چیست و انواع آن؟

بهترین سبک لوگو و انواع آن بسته به زمینه فعالیت و کاربردهای لوگو مشخص می شه. لوگوها امروزه در انواع و اقسام مختلف و سبک های متفاوتی طراحی می شن. اما مهم تر از نوع لوگو، نحوه طراحی و پیاده سازی لوگو هست که می تونه نقش به سزایی رو در رشد و پیشرفت برند موردنظر ما ایفا کنه. ما در مقاله “انواع لوگو و سبک های مختلف طراحی لوگو” به طور مفصل در این زمینه صحبت کردیم.

اجزای تشکیل دهنده لوگو چیست؟

اجزای تشکیل دهنده لوگو چیست؟ اجزای تشکیل دهنده لوگو به نوع لوگو بستگی داره. اما به طور کلی شاید بشه گفت مهم ترین اجزای لوگو عبارتند از:

  1. نماد اصلی لوگو
  2. نام کامل یا اختصاری و شعار برند
  3. رنگبندی لوگو
  4. قالب کلی لوگو
  5. حالت خطوط و شکل و فرم کلی لوگو
  6. علائم و مفاهیم به کار رفته در لوگو
  7. تناسب و هارمونی اجزا و المان های به کار رفته در لوگو

هر کدوم از موارد گفته شده شرح و تفصیل طولانی دارن که در مقالات دیگه لوگو بیشتر بهش می پردازیم.

به چه لوگویی لوگو حرفه ای گفته می شه؟!

معنای لوگوی حرفه ای چیست؟ چه زمانی به یک لوگو می گیم حرفه ای؟ همه ما در وجودمون سنسورهایی داریم که خیلی وقتا به کمکشون می تونیم خوب و بد رو از هم تشخیص بدیم. در طراحی یک لوگوی حرفه ای هم این سنسورها می تونن تا حد زیادی به ما کمک کنن. اما سلیقه افراد هم در این بین اثرگذاره.

قطعا داشتن هارمونی در رنگبندی، تناسب شکل ها و فرم ها و مفاهیم زیبایی شناختی در طراحی لوگو حرفه ای بسیار اهمیت داره. اما نکات تکنیکی و فنی بسیاری هم در پشت لوگو پنهانه که تنها طراحان حرفه ای بهش آگاهن…!

اختلاف نظر و سلیقه علما در تشخیص لوگوی حرفه ای!

تصور بعضی افراد از یک لوگوی حرفه ای این باشه که هرچه میزان المان های به کار رفته در لوگو بیشتر باشه و لوگو مفاهیم بیشتری رو به تصویر بکشه، حرفه ای تر و بهتره! برخی هم معتقدن که یک لوگو حرفه ای لوگوییه که بتونه مهم ترین و حیاتی ترین مفهوم و ارزش برند رو در یک نگاه در ذهن مخاطب حک کنه!

برخی به دنبال لوگوهای شلوغ و پیچیده با المان های فراوان هستن و برخی هم به دنبال لوگوهای مینیمال اما در عین حال خلاقانه! برخی به دنبال لوگوهایی پر از رنگ های مختلف هستن و برخی به دنبال لوگویی با رنگ های منحصربه فرد و خاص متناسب با برند و زمینه کاری خودشون!

نکته اینه که به طور کلی می شه لوگوها رو از جنبه های مختلف تحلیل کرد. بسته به اینکه این سوال رو از یک طراح حرفه ای لوگو می پرسید یا از یک کارفرما یا از یک شخص معمولی، می تونید با جواب های متفاوتی رو به رو بشید! که شاید دلیلش عدم شناخت استراتژی ها و اصول و استانداردهای طراحی یک لوگوی به معنای واقعی “حرفه ای” باشه.

انتخاب لوگو مناسب (مشاوره رایگان در آژانس خلاقیت سوتکا!)

اگر به دنبال انتخاب لوگو مناسب و سفارش یک لوگوی حرفه ای هستید،  می تونید از مشاوره اختصاصی و رایگان ما بهره مند بشید تا متناسب با حوزه کاری شما برای انتخاب بهترین سبک و رنگبندی لوگو راهنماییتون کنیم.

 

ویژگی‌های یک لوگو حرفه ای چیست؟ (خصوصیات لوگو استاندارد)

می شه گفت خصوصیات لوگو استاندارد و حرفه ای از دیدگاه روانشناسی و برندینگ عبارتند از:

  1. سادگی و تقارن
  2. زیبایی و جذابیت
  3. ماندگاری بالا در ذهن
  4. خلاقانه و اصیل بودن
  5. منحصر به فرد بودن
  6. هماهنگ با زمینه فعالیت برند
  7. داشتن هارمونی در رنگبندی لوگو
  8. قابلیت چاپ حرفه ای لوگو
  9. سازگار با فضاها و کاربردهای مختلف
  10. قابلیت تگ رنگ شدن لوگو
  11. قابلیت ثبت لوگو
  12. قابلیت حک شدن لوگو و آرم روی فضاهای مختلف مثل چوب، فلز و …
  13. قابلیت ساختن المان های تبلیغاتی مختلف از روی لوگو
  14. قابلیت تغییر و به روزرسانی لوگو با گذر زمان
  15. عدم کپی برداری از  لوگوی رقبا
  16. الهام گرفتن از المان ها و عناصر بصری مناسب در طراحی لوگو
  17. و هرآنچه که به رشد و تمایز هرچه بیشتر برند کمک می کنه…

به نظر شما در طراحی یک لوگوی حرفه ای باید به چه نکاتی توجه کرد؟ برامون در بخش نظرات بنویسید تا بیشتر باهم آشنا بشیم.

چرا همه ما برای برندینگ شخصی یا بیزینسی به یک لوگو حرفه ای نیاز داریم؟

همه ما به یک لوگو حرفه ای نیاز داریم! چرا؟

یک: کاربرد لوگو در پروفایل، وبسایت و محتوای منتشر شده در شبکه های اجتماعی و فضای اینترنت

همه ما یک صفحه شخصی یا بیزینسی در شبکه های اجتماعی داریم که برای رشد اون به ابزارهای مختلف نیاز داریم. لوگو می تونه یکی از ابزارهای مهم باشه. برای اعتبار بخشیدن و بالابردن هرچه بیشتر جایگاه حرفه ای ما به عنوان یک فرد متخصص در حوزه فعالیتمون.

دو: استفاده از لوگو برای ماندگاری هرچه بیشتر در ذهن مخاطبانمون

افزایش سرسام آور اطلاعات در فضای اینترنت به خصوص شبکه های اجتماعی، باعث شده افراد به راحتی ما رو فراموش کنن. و خیلی ساده افراد و بیزینس های دیگه ای رو جایگزین ما کنن. داشتن یک لوگو حرفه ای به ما کمک می کنه به سرعت در ذهن مخاطب حک بشیم. چرا که یک لوگو حرفه ای قابلیت ماندگاری بیشتری نسبت به اسم برند ما داره.

سه: استفاده از لوگو برای جلوگیری از کپی کردن محتوا بدون ذکر منبع

ما با درج لوگو روی هرآنچه که وابسته به برند ماست، به خصوص محتواهای آموزشی، عکس ها و فیلم های منتشر شده، علاوه بر دیده شدن هرچه بیشتر برند از کپی شدن محتوا، محصول و خدمات خودمون بدون ذکر منبع جلوگیری می کنیم.

چهار: در حال به روزرسانی…

تمام مقالات سوتکا متناسب با نیاز شما و اطلاعات جدید در عرصه بازاریابی به روز می شه. با عضویت در سایت سوتکا (از طریق ثبت ایمیل خودتون در بخش فوتر سایت)، می تونید زودتر از هر کسی از مطالب و ایده های جدید ما بهره مند بشید. خوشحالیم که با ما همراهید.

جمع بندی مقاله “لوگو چیست و چه کاربردی دارد؟”

تو این مقاله، لوگو و کاربردهای لوگو رو بررسی کردیم و فهمیدیم که هدف لوگو چیه. گفتیم که لوگو مثل یک شمشیر دولبه می مونه و خیلی مهمه که اطلاعات کافی رو در زمینه لوگوی حرفه ای داشته باشیم. و بتونیم لوگوی اصولی رو از لوگوی غیراستاندارد تشخیص بدیم. و فهمیدیم که در دنیای امروز که هرکدوم از ما برای خودمون یه بیزینس کوچیک داریم، داشتن لوگو چقدر اهمیت داره و می تونه به افزایش اعتبار و رشد جایگاه حرفه ای ما در فضای برندینگ کمک کنه. امیدواریم این اطلاعات بتونه به شما در رشد و پیشرفت کاری و بیزینسی و همین طور افزایش آگاهی نسبت به طراحی حرفه ای لوگو کمک کنه.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *