اخبار و مقالات

بلاگ چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

بسیاری از کاربران از ما می پرسند که بلاگ چیست و چه تفاوت هایی با وب سایت دارد؟ اگر میخواهید که وب سایت یا بلاگ خودتان را راه اندازی کنید دانستن اینکه هر کدام از این موارد چه کاربردی دارند و تفاوت های آن ها چیست میتواند به شما کمک کند.

در این مقاله توضیح می دهیم که blog چیست و وبلاگ یعنی چه ؟ تفاوت های آن با وب سایت چیست. در ادامه بررسی می کنیم کاربرد وبلاگ چیست همچنین به سوال‌هایی مانند بلاگینگ چیست و بلاگر کیست نیز پاسخ خواهیم داد.

بلاگ یا وبلاگ چیست ؟

بلاگ نوعی وب سایت است که در آن محتوا و مطالب به ترتیب زمانی که منتشر شده اند مرتب میشوند و مطالبی که شما اخیراً منتشر کرده اید در ابتدا ی صفحه قرار میگیرند. محتوای تولیدی در بلاگ معمولا به عنوان پست بلاگ شناخته میشود.

بلاگ ها معمولا توسط یک شخص یا گروهی از افراد اداره می شوند و محتوایی که در آن ها منتشر میشوند در قالب یک مکالمه با کاربران است. اگر چه امروزه کمی متفاوت تر از قبل شده است و محتوای برخی از بلاگ هایی که به اشتراک گذاشته می شوند حول موضوعات مختلف است.

معمولاً بلاگ ها قسمت “نظرات” دارند که در آن قسمت کاربران نظرات خود را در رابطه با محتوای تولید شده و پست ها به اشتراک میگذارند.

بلاگینگ چیست؟

بلاگینگ به فعالیت های پیرامون بلاگ داشتن گفته می شود. لازمه ی بلاگینگ داشتن مهارت های مختلف است که به فردی که دارای این مهارت ها است بلاگر می گویند.

بلاگر کیست؟

بلاگر به کسی گفته می شود که یک بلاگ راه اندازی کند و ان را مدیریت می کند. بلاگر ها به اشتراک گذاشتن تجربیات و روزمرگی هایشان علاقه مند هستند. همانطور که بلاگ در حوزه‌های مختلف تولید میشود بلاگرها هم در گروه های جداگانه که در آن تولید محتوا می کنند دسته بندی میشوند.

تاریخچه بلاگ ها

حال بیایید ببینیم تاریخچه بلاگ چیست و از کجا به وجود آمده است. بلاگ ها در اواسط دهه ی 90 میلادی گسترش پیدا کردند و در ابتدا اغلب به صورت مجله ها و روزنامه های آنلاین بودند. در آن زمان کاربران اینترنت فقط کسانی بودند که خودشان وبسایت شخصی برای کسب و کارشان داشتند و به طور منظم مطالبی درباره زندگی روزمره و اخبار کسب و کار خود منتشر میکردند. کلمه ی وبلاگ در اواخر دهه ی 90 مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت به بلاگ تغییر یافت.

به دلیل رشد روز افزون صفحات وب ابزار ها و امکانات بسیاری به وجود آمدند تا هر فرد به راحتی بتواند محتوای خود را به صورت آنلاین تولید کند و به اشتراک بگذارد. این قابلیت ها و ابزار ها این امکان را برای همه ی افراد به وجود آوردند تا بلاگ خودشان را ایجاد کرده و منتشر کنند و به این صورت بلاگ ها به محبوبیت بیشتری دست پیدا کردند.

در سال 1999 سایت محبوب و معروف  Blogger.com  راه اندازی شد و در سال 2003 شرکت گوگل امتیاز مالکیت آن را گرفت و در همان سال نسخه ی اولیه وردپرس به عنوان یکی از ابزارهای ایجاد بلاگ منتشر شد.امروزه وردپرس یکی از پر کاربرد ترین ابزارهای ساخت بلاگ است و بیشتر از 30% وبسایت ها در اینترنت از این ابزار قدرتمند استفاده می کنند.

تفاوت وب سایت و وبلاگ چیست ؟

کاربرد بلاگ چیست

حال که میدانیم وبلاگ یعنی چه، به بررسی تفاوت بلاگ و وبسایت می پردازیم. بلاگ نوعی وب سایت است و تنها تفاوت آن با دیگر وب سایت ها این است که بلاگ به طور دائم با محتوا و مطالب جدید به روز رسانی می شود و محتوا به ترتیب زمانی که منتشر شده اند مرتب میشوند.

اغلب وب سایت ها پویا نیستند و مطالب و محتوای خود را به طور دائمی به روز رسانی نمی کنند در حالی که بلاگ ها بسیار پویا هستند و به طور منظم به روز می شوند به گونه ای که بعضی از بلاگر ها در یک روز چندین محتوا را در بلاگ خود منتشر می کنند.

بلاگ ها همچنین می توانند قسمتی از یک وب سایت بزرگ باشند و کسب و کارها برای مخاطبان و مشتریان خود در آن قسمت محتوا تولید کنند. در حالت کلی یک بلاگ هم یک وب سایت است و هم میتواند جزئی از آن باشد. علاوه بر اینکه بلاگ و وب‌سایت چند تفاوت عمده دارند که در ادامه بیان میکنیم:

  • وب‌سایت جنبه رسمی دارد اما بلاگ عمدتا شخصی است
  • به روزرسانی سایت نسبت به وبلاگ زمان بیشتری می‌طلبد
  • سایت‌ها نیازمند طراحی و دیزاین بیشتری هستند در حالی که وبلاگ‌ها ساده‌اند.
  • موضوعات وب‌سایت‌ها حول یک محور تخصصی میچرخد در حالی وبلاگ‌ها موضوعات عمومی را پوشش می‌دهد
  • لحن نوشتار در وب‌سایت رسمی و در وبلاگ عامیانه و معیار است.

بلاگ یا وب سایت ؟ کدام یک بهتر است؟

اینکه کدام یک از این دو بهتر است بستگی به هدف شما از راه اندازی آن دارد. برخی از کسب و کار های نه چندان بزرگ و سنتی وبسایت های بسیار کوچکی دارند که فقط از چند صفحه برای مطلع کردن مخاطبان خود استفاده کرده اند. برای راه اندازی چنین سایت هایی می توانید از قالب های وبلاگی ژاکت استفاده کنید.

از طرفی دیگر کسب و کار ها در تلاش هستند که قسمت جداگانه ای در وبسایت خود برای بلاگ در نظر بگیرند و آن را راه اندازی کنند تا ترافیک و بازدید از سایتشان بالا برود. بنابراین حتی اگر شما یک کسب و کار کوچک دارید راه اندازی یک بلاگ و تولید محتوا برای آن می تواند به شما کمک کند تا سریع تر به هدف خود برسید.

تفاوت بین پست و صفحه در وبلاگ چیست؟

وردپرس محبوب ترین ابزار ایجاد و مدیریت محتوای بلاگ است و پست و صفحه دو نوع مختلف برای محتوای بلاگ در وبسایت هستند. اما تفاوت بین این دو در بلاگ چیست ؟

پست ها در واقع مطالبی هستند که بر اساس زمان انتشار مرتب می شوند و اگر کاربران بخواهند مطالب قدیمی شما را ببیند باید به قسمت های پایین تر سایت شما مراجعه کنند. اما صفحات حالت پویا ندارند و ثابت اند و معمولا به طور دائمی بروز نمی شوند. در واقع صفحات بیشتر به عنوان یک ساختار کلی برای سایت ها ایجاد شده‌اند.

کاربرد بلاگ چیست و چه مزایایی دارد؟

هر فرد هدفی خاص از ایجاد بلاگ را دارد اما بیشتر افراد آن را ایجاد می کنند تا ایده ها و خلاقیت خودشان را در رابطه با یک موضوع به اشتراک بگذارند و یا از آن برای ثبت وقایع روزمره زندگی خود استفاده می کنند.

برندها و کسب و کارهای بزرگتر پس از راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود، از بلاگ ها برای اطلاع رسانی به مخاطبان خود  و توسعه کسب و کار، بلاگ خودشان را ایجاد می کنند زیرا ساخت بلاگ یکی از مهم ترین راه کارها برای جذب مخاطب و بازاریابی اینترنتی بهتر است.

در ادامه در یک لیست گفته ایم مزایای ساخت بلاگ چیست :

  • وبلاگ نویسی باعث سازمان دادن به افکار و ایده هایتان می شود .
  • راهی برای نشان دادن و به نمایش گذاشتن ایده ها و مهارت ها و استعداد هایتان است.
  • به شما کمک میکند تا کسب و کار خودشان را راحت تر مدیریت کنید و برند شخصی خود را تشکیل دهید.
  • به شما کمک میکند تا با افراد جدید آشنا شوید و ارتباط برقرار کنید.
  • به کمک وبلاگ نویسی شما میتوانید کسب درآمد کنید.
  • با ایجاد بلاگ شما می توانید ترافیک و بازدید از ساییتان را افزایش دهید.
  • وبلاگ نویسی باعث اصلاح افکار عمومی و داشتن یک زندگی آگاهانه می شود.

بلاگر ها چگونه از طریق بلاگشان کسب درآمد میکنند؟

در اغلب اوقات مردم فکر می کنند که بلاگر ها فقط برای سرگرمی بلاگ ایجاد می کنند اما بسیاری از آن ها از ایجاد بلاگ هدف دارند به عنوان مثال آن ها کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی می کنند و از طریق آن درآمدزایی کنند.

در ادامه برخی از راه کار هایی که بلاگر ها از طریق آن درآمد کسب می کنند را به شما ارائه می دهیم:

آیا میدانید رایج ترین راه کسب درآمد از بلاگ چیست ؟ تبلیغ محصولات برند های مختلف.  البته که در ابتدای کار ممکن است شما نتوانید با برند های خیلی بزرگ کار کنید و محصولاتشان را تبلیغ کنید اما به مرور زمان این اتفاق می افتد و شما میتوانید با شرکت های معتبر همکاری داشته باشید و حتی به کسب درآمد دلاری برسید.

گوگل ادسنس  “Google AdSense”  یک سرویس تبلیغاتی است که میتوانید با استفاده از آن نه به عنوان تبلیغ کننده بلکه به عنوان نمایش دهنده تبلیغات محصولات مختلف فعالیت کنید و کسب درآمد کنید. یکی از معروف‌ترین و بهترین پلتفرم‌هایی که در آن می‌توان با بلاگینگ در آن به درآمد دلاری خوبی رسید یوتیوب است. درآمد از یوتیوب یکی از بهترین راه‌های درآمدزایی غیر فعال است که با تولید محتوای ویدیویی و گرفتن view، می‌توان به درآمد خوبی رسید.

سیستم همکاری در فروش یا “Affiliate marketing” یک عملی است که فرد بلاگر تبلیغ محصولات و خدمات یک شرکت را انجام می دهد و در ازای هر خدماتی که کاربران از آن شرکت بگیرند به فرد بلاگر یک درصدی را پرداخت می کنند. برای مثال همکاری در فروش  یکی از بهرین ایده های افیلیت مارکتینگ در ایران است.

سوالات متداول

blog چیست ؟

بلاگ نوعی وب سایت است که در آن محتوا و مطالب به ترتیب زمانی که منتشر شده اند مرتب میشوند و مطالبی که شما اخیراً منتشر کرده اید در ابتدا ی صفحه قرار میگیرند. محتوای تولیدی در بلاگ معمولا به عنوان پست بلاگ شناخته میشود.

تفاوت وب سایت و بلاگ چیست ؟

بلاگ ها نوعی وب سایت هستند با این تفاوت که به صورت دائمی محتوای آن ها بروز می شود و براساس ترتیب زمانی منتشر و مرتب می شوند در صورتی که سایت ها پویا نیستند یعنی به صورت دائمی محتوای آن ها بروز نمی شود .

ساخت بلاگ چه مزایایی دارد ؟

از مزایا بلاگ ها می توان به 1 – سازمان دادن ایده ها و افکار شما 2 – راهی برای نشان دادن مهارت ها و استعدادهایتان 3 – به برندینگ و مدیریت کسب و کارتان کمک میکند 3- باعث شبکه سازی و ارتباط بیشتر با افراد می شود و …

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *